Така небезпека прихована у «Передвиборчій програмі кандидата на посаду декана юридичного факультету Чернівецького національного університету імені Юрія Федьковича Вдовічена Віталія Анатолійовича».
Згідно чинного законодавства виборча програма кандидата на посаду декана факультету у разі його перемоги на виборах стає обов’язковим додатком до контракту (таким, що підлягає обов’язковому виконанню!) ректора університету з переможцем конкурсу.
Якщо переможе на виборах декана юридичного факультету університету кандидат Вдовічен Віталій Анатолійович, то другий пункт підрозділу його програми «Науково-педагогічні працівники, навчально-допоміжний персонал» містить наступне, вкрай небезпечне для усього факультету у випадку його реалізації, положення: «Надання викладачам можливості самостійно обирати форми контролю знань студентів, а також автономії вибору формату проведення заліків, іспитів».
На більш зрозумілій людській мові це означає відмову від обов’язкової тестової форми контролю набутих студентами компетентностей.
Причому така відмова не буде частковою, адже викладач, який в силу своїх світоглядних переконань, інших ціннісних мотивів спробує залишити для студентів, котрі вивчають його дисципліну, тестову форму контролю (а Віталій Анатолійович «великодушно» формально надає викладачу таке право вибору), цей викладач миттю програє в очах студентів перед «добродушними» викладачами. До такого викладача не підуть студенти на вибіркові дисципліни і дуже швидко перед таким викладачем постане дилема – стати «добреньким», як усі чи піти з факультету. Але з ким залишиться факультет у другому випадку? Це ціннісний відкат, як полюбляють нині висловлюватись блогери, у недобрі 90-ті із цінностями «дикого» ринку.
А чи виграють від «надання викладачам можливості самостійно обирати форми контролю знань студентів, а також автономії вибору формату проведення заліків, іспитів» студенти???
У студентів, як переконує наша минула прикра практика, зникне стимул для систематичного цілеспрямованого навчання, оскільки з’явиться можливість і навіть ймовірна провокація «договорняка» з недоброчесним викладачем. Об’єктивні заміри набутих під час навчання компетентностей, до прикладу, під час національного вступу у магістратуру з Права та Міжнародного права, а тим більше під час складання ЄДКІ, випускники Чернівецької правничої школи стануть масово «провалювати», впадуть до «плінтуса» (до прикладу, у 2019 р. по Україні в цілому вступний іспит у магістратуру з Права та Міжнародного права не склали 55% осіб з тих, що поступали, а у 2020 р. – 45% від усіх вступників), або ще нижче.
Прямим наслідком цього стане різке падіння престижу Чернівецької правничої школи – а це наразі наш найдорожчий капітал, провальне скорочення притоку нових абітурієнтів і відповідне скорочення ставок викладачів, а через декілька років – закриття малочисельних кафедр, які за такої політики неминуче з’являться.
Додатковою неминучою «санкцією» для науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу стане запровадження керівництвом університету коригуючих коефіцієнтів. Прямим наслідком останнього буде ще більше скорочення чисельності ставок і вимушені скорочення науково-педагогічного персоналу впереміж з переведенням викладачів, які ще залишаться працювати, на 0,75 ставки і навіть на 0,5 ставки.
Ось що нам «гарантує» потенційна перемога на виборах декана юридичного факультету кандидата Вдовічена Віталія Анатолійовича.
Сподіваюсь, що академічна спільнота факультету не дасть себе ошукати і захистить своє майбутнє, а не тимчасові інтереси окремої особи.
А чи виграють від вищезазначених новацій студенти? Ще під час навчання на факультеті вартість навчання для багатьох з них різко зросте, тому що поряд з офіційною платою за навчання з’явиться й нелегітимна її частина. Інакше навіщо відмовлятися від тестів?
Я уже зазначав вище, що погано підготовлені під час навчання та немотивовані до високоякісного навчання студенти стануть неконкурентноздатними ще під час різних форм об’єктивного заміру знань впродовж університетського навчання і особливо – на ринку праці. А поява масового безробіття випускників Чернівецької правничої школи, яке за вищеописаних обставин стане неминучим, ще більше вдарить по репутації факультету та по життєвих долях його трудового колективу в цілому та кожного співробітника зокрема.
Цьому ще не пізно запобігти, прийнявши відповідальне рішення на виборах декана факультету 9 грудня 2020 р.
Наприкінці ще раз про тестову форму заміру компетентностей. У 2018-2019 рр. під час випускних іспитів з бакалаврату факультету успішність склала 94,5-95 %! Із осіб, які успішно склали цей іспит та поступали у магістратуру методом комп’ютерного тестування за принципами ЗНО, позитивно витримали національний вступний іспит понад 93%!
У 2020 р. тільки один студент стаціонару в ЧНУ ім. Ю.Федьковича не склав випускний іспит з бакалаврату у тестовій формі! Під час національного вступу у магістратуру методом комп’ютерного тестування за принципами ЗНО з випускників правничого бакалаврату ЧНУ ім.Ю.Федьковича, що взяли у ньому участь позитивно витримали цей іспит понад 91% вступників (ще раз нагадую, відповідний показник по Україні в цілому дорівнював 55%).
Тобто, ми спроможні надавати високоякісну фахову підготовку студентам за умови, коли студенти є нашими повноцінними партнерами в освітньому процесі та включені в освітній процес відповідно до принципів і правил академічної доброчесності.
9 грудня 2020 р. Чернівецька правнича школа без найменшого перебільшення обирає своє майбутнє. Буде воно світлим та оптимістичним або стане початком саморуйнування, залежить від усвідомленого та відповідального вибору кожного члена трудового колективу.
То ж бути чи не бути Чернівецькій правничій школі успішною?
Петро Пацурківський
декан юридичного факультету