Важливою проблем розбудови правової демократичної держави в Україні є створення незалежної судової влади як гаранта механізму захисту прав і свобод людини і громадянина. Особливості функціонування судової системи України, сучасний стан нормативно-правового регулювання діяльності судових органів вимагають вироблення нового, сучасного наукового уявлення про діяльність судів, їх функцій, завдань та підсудності.
З прийняттям Конституції України, яка закріпила фундаментальний принцип належного врядування – принцип обмеженого правління, виникла нагальна необхідність прийняття нового законодавства та утворення системи спеціалізованих судів, головним завданням яких має стати забезпечення функціонування публічно-владних інституцій у чітких правових межах, визначених Конституцією та законами України.
Необхідність створення вищого спеціалізованого суду з розгляду адміністративних справ, учасниками яких є центральні органи виконавчої влади та інші державні органи, юрисдикція яких поширюється на всю територію України, а також інших вищих спеціалізованих судів, визначена у Стратегії розвитку системи правосуддя та конституційного судочинства на 2021-2023 роки. Також створення нового суду для розгляду адміністративних справ за участю державних органів визначено одним з індикаторів виконання Плану України з реалізації ініціативи Європейського Союзу Ukraine Facility у межах реформи системи судоустрою України щодо посилення підзвітності, доброчесності та професіоналізму судової влади.
26 березня 2025 року набрав чинності Закон України від 26 лютого 2025 року № 4264-IX, який визначив правові засад утворення та функціонування Спеціалізованого окружного адміністративного суду (далі – СОАС) та Спеціалізованого апеляційного адміністративного суду (далі – СААС). Відповідно до ч. 6 ст. 22 КАС України (в редакції Закону України № 4264-IX) СОАС як суду першої інстанції підсудні адміністративні справи, учасниками яких є центральні органи виконавчої влади та інші державні органи, юрисдикція яких поширюється на всю територію України (ч. 6 ст. 22 КАС України визначено чіткий перелік таких справ). СААС як суд апеляційної інстанції переглядає судові рішення СОАС (ч. 5 ст. 23 КАС України (в редакції Закону України № 4264-IX)). За таких умов, предметна підсудність СОАС та СААС визначена законодавцем щодо певної категорії адміністративних проваджень. Предметна підсудність СОАС та СААС очевидно не встановлюється щодо конкретних осіб, охарактеризована загальним й абстрактно визначеним переліком адміністративних проваджень.
Виділення певних категорій справ і зарахування їх до юрисдикції того чи того суду – означає визначення законом підсудності, що є правом й обов’язком органу законодавчої влади. Це пояснюється, зокрема, тим, що однією зі складових права на справедливий суд, гарантованого ст. 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, є право на суд, установлений законом.
В українському політико-правовому середовищі існує спроба поставити під сумнів конституційність СОАС та СААС. Поступова втрата значних важелів впливу на здійснення державної влади через унеможливлення зловживання нею провокує зацікавлені політичні і фінансові сили шукати шляхи зупинення процесу демократизації України, який, попри всі труднощі, продовжується. Від моменту заснування про неминучі перешкоди для діяльності СОАС та СААС свідчив і досвід зарубіжних країн, де аналогічні інституції (вищі спеціалізовані суди) були запроваджені раніше.
Статтею 125 Конституції України визначено, що судоустрій в Україні будується за принципами територіальності та спеціалізації і визначається законом. Відповідно до закону можуть діяти вищі спеціалізовані суди. З метою захисту прав, свобод та інтересів особи у сфері публічно-правових відносин діють адміністративні суди. Згідно зі статтею 31 Закону України «Про судоустрій і статус суддів» у системі судоустрою діють вищі спеціалізовані суди як суди першої та апеляційної інстанції з розгляду окремих категорій справ. Згідно ч. 2 ст. 31 Закону України «Про судоустрій і статус суддів» (в редакції Закону України № 4264-IX), Вищими спеціалізованими судами в Україні, зокрема, є: СОАС та СААС. Виділення адміністративної юрисдикції в Україні – закономірне, зумовлене реаліями суспільного розвитку країни та виважене рішення, покликане утверджувати дієву демократію. Важливо розуміти, що логіка створення СОАС та СААС відтворює, по суті, й логіці створення спеціалізованих судів в Україні, ідея щодо необхідності існування яких в континентальній Європі ґрунтувалася на визнанні низької потенційної спроможності судів загальної юрисдикції ефективно вирішувати окремі категорії справи учасниками яких є центральні органи виконавчої влади та інші державні органи. Зважаючи на виділені в літературі ознаки «надзвичайних» та «особливих» судів, відзначимо таке, що СОАС та СААС не є ні особливим судом ні надзвичайним судом. СОАС та СААС утворені не для розгляду однієї або обмеженої кількості адміністративних справ, які можуть бути передбачені термінами «надзвичайні або спеціальні суди» у ст. 125 Конституції України. Так само СОАС та СААС не мають юрисдикції щодо всіх адміністративних справ, вчинених певною групою посадових осіб, не наділені якимись особливими повноваженнями, вони не дотримується жодних конкретних процедур, відмінних від тих, що застосовуються в наявних адміністративних судах, які, якби існували, були б ознакою спеціального суду, правила доказів також не змінені щодо СОАС та СААС.
Отже, СОАС, СААС є національними судами, що здійснюватимуть правосуддя в загальному порядку, встановленому КАС України, надаватимуть оцінку доказам за тими самими правилами, що встановлені адміністративним процесуальним законодавством для всіх судів відповідної спеціалізації, рішення СОАС підлягатимуть апеляційному оскарженню (рішення СААС касаційному оскарженню до Верховного Суду) в загальному порядку, передбаченому КАС України. Виділення з переліку адміністративних справ тих, що є виключним предметом розгляду СОАС, СААС, – наслідок не штучного вибору, а результат природного процесу становлення України як демократичної держави.

Ігор КОВБАС
д.ю.н., доцент кафедри публічного права