Новини

Синергія зусиль стейкхолдерів у поширенні цінностей медіації та відновного правосуддя в Україні

Mediation Training

17-18 листопада 2022 року у розвиток грантового Проекту «MEDIATS: Медіація: навчання та трансформація суспільства» Програми ЄС «Erasmus»+: СBHE у тісній співпраці з Італійською Асоціацією “Nathan”, ГО “Буковинським центром медіації”, ГО “СПІЛКА БІЗНЕС-МЕДІАТОРІВ, кафедрою психології університету, Навчально-науковою лабораторією медіації, переговорів та арбітражу кафедри публічного права Чернівецького національного університету імені Юрія Федьковича для студентів, практикуючих медіаторів з різних куточків України та викладачів університету було організовано та забезпечено проведення тренінгу-практикуму “Відновне правосуддя. Вступ до Гуманістичної Медіації Жаклін Моріно”.

Метою тренінгу було надати можливість учасникам тренінгу дізнатися про відновне правосуддя як інструмент ефективного способу вирішення кримінально-правових спорів та гуманістичну медіацію як спосіб «творити суспільство» через управління суперечками.

Тренінг був проведений за моделлю, запропонованою Жаклін Моріно, італійськими експертами-медіаторами Асоціації «Nathan»: Філіппо Ванончіні, кримінальним медіатором і тренером з медіації, одним з розробників Linee giuda per l’apertura di Centri di Giustizia Riparativa / Інструкції щодо відкриття Центрів Відновного Правосуддя (2018), засновником Центру Відновного Правосуддя Карітас у Бергамо; Леонардо Ленці, медіатором, який професійно займається християнською теологією, біоетикою та конфліктною медіацією, вивчав дзен з Теодором Розенбергом і Берні Глассманом Роші, Барбарою Вегмюллер Роші, мандрував на Близький і Далекий Схід (Сирія, Ізраїль, Індія, Таїланд, Бірма, Непал, Тибет, Бутан, Китай), зустрічаючи та поглиблюючи релігійні і духовні традиції, пройшов навчання конфліктної медіації в школі Жаклін Моріно; та Софією Дутчак, медіаторкою, психологинею, координаторкою проекту “Insieme/Разом” та групи психологів, психотерапевтів та медіаторів України в Італії, натхненницею поширення цінностей гуманістичної медіації в Україні.

Тренінг передбачав 4 модулі. 1-й модуль (4 год.): “Вступ до відновного правосуддя у світлі міжнародних визначень”. 2-й та 3-й модуль (по 4 год.): “Відновлення та посередництво: практикум відновних кіл між правопорушником і жертвою”, де було піднято ряд важливих питань: що і як відновлювати; конструктивна та некарально-репресивна дія, що це; виправлення фактів, які є (або здаються) непоправними; шляхи символічного відновлення; відмінності між символічним матеріальним відновленням, а також компенсацією для кого відновлювати; «обличчя» відновлення; непомстиве взаємне відшкодування; підготовка та час на відновлення; зашивання ран; гуманістичне посередництво за Жаклін Моріно; грецька трагедія: роль посередника та ін. 4-й модуль (4 год.) “Критичний перегляд життєвого досвіду та власних практик у соціальній та кримінальній сферах. Як зустріти «іншого»?”

Гуманістична модель медіації Жаклін Моріно та відновне правосуддя в цілому пропонують нову можливість сприяти зустрічі між людьми, особливо між правопорушником і жертвою, за супроводу медіаторів. Для медіаторів першочерговим завданням є емпатійне слухання, здатність мати справу зі злом (навіть найогиднішим), не відчуваючи пригнічення, відображаючи лише емоції, дедалі більш глибокі та важливі, які злочинець і жертва виражають у своєму протистоянні, зустрічаючи їх спочатку наодинці, а потім разом у фактичному посередництві. Друге завдання полягає у супроводі свободи, добровільності жертви та правопорушника до визнання (нового знання), яке виходить за межі фактичних обставин, які їх стосуються, яке показує оголеність їхніх страждань і яке може дозволити застосувати відновлюючий бальзам для ран, заподіяних вистражданим і вчиненим злом.

Через термін гуманістичне посередництво тренери прагнули не лише представити й обґрунтувати сенс процесу, заснованого на функціональних техніках управління людськими стосунками в конфліктних ситуаціях, а й показати учасникам тренінгу, що це інструмент виховання миру, який дозволяє нам уявити новий тип суспільства, яке може постати перед нами. Це те, що ми висловлюємо, кажучи «творити суспільство».

Havrylyuk Ruslana Oleksandrivna

Руслана Гаврилюк

д.ю.н., проф., завкафедри публічного права