У всьому світі досить важливе місце займають міжнародні підприємства, які дають можливість створювати масштабні бізнесові проєкти для громадян будь-якої країни. Це дає можливість зростання грошових еквівалентів для бізнесменів, створення багато нових робочих місць, а також обміну товарами, послугами та досвідом роботи між різним національностями. Якщо підприємство має гарні відгуки про свою діяльність, тоді у нього є майбутнє!!! Одразу виникає питання: яке саме майбутнє? По-перше, географічне розширення – це можливість створення бізнесу в іншій країні, регіоні чи області. По-друге, збільшення попиту на продукцію чи послугу. По-третє, збільшення доходу. Для того, щоб бізнес займав достойне місце на ринку праці, користувався популярністю потрібно багато працювати. Але, крім цього, вагомим на сьогоднішній день є гудвіл (ділова репутація) чи простими словами – відгуки людей про підприємство.
Під гудвілом розуміється нематеріальний актив, який має вартісну цінність унаслідок використання кращих управлінських якостей, нових технологій, ділової репутації та зв’язків. Гудвіл входить до складу активів нематеріального характеру. Він включає немайнові складники, які збільшують вартість єдиного майнового комплексу підприємства.
Гудвіл складається з багатьох елементів. Його визначають залежно від певних критеріїв. Він має відношення до місця розташування єдиного майнового комплексу підприємства, кількості потенційних партнерів – клієнтів. Тому одним з критеріїв оцінки гудвілу є місцезнаходження єдиного майнового комплексу підприємства та наявність відповідного рівня інфраструктури регіону.
Гудвіл виникає завдяки специфічній назві, репутації бізнесу, лояльності клієнтів, місцезнаходженню, продуктам й аналогічним факторам, які дозволяють отримувати економічні вигоди, і передається новому власникові в результаті його продажу.
Для вартісної оцінки гудвіла важливе значення має найменування єдиного майнового комплексу підприємства. Особливо це стосується відомих комерційних назв.
Гудвіл в немайновому вимірі – це перевага, яка виникає внаслідок відомої комерційної назви, ділової репутації підприємства. Ділова репутація гарно впливає на отримання прибутку та збільшення ринкової вартості єдиного майнового комплексу підприємства. За своєю природою гудвіл не може існувати окремо від єдиного майнового комплексу підприємства. Оскільки жоден бізнес не працює без відгуків та оцінки його споживачами. Тому ми бачимо настільки важливим у бізнесі є врахування думки споживачів, покупців та створення для них постійно чогось нового та вдосконаленого. Покращенням виготовлення технологій продукції чи способу його перевезення ми автоматично покращуємо собі репутацію на ринку, яка згодом принесе нам матеріальну вигоду.
Таким чином, до гудвілу належать нематеріальні елементи підприємства, що включають вартість ділових зв’язків, клієнтуру, товарні знаки, ділову репутацію, різницю між балансовою вартістю активів і зобов’язань компанії та її справедливою ринковою вартістю. Гудвіл може бути визначений як спосіб оцінки активів при придбанні єдиного майнового комплексу підприємства, що включає в себе додаткову плату, яку має сплатити покупець понад балансову вартість компанії, оскільки торгові зв’язки, репутацію, використання відомих торговельних марок, досвід керівників та загальні технології неможливо відобразити в точних сумах і цифрах балансу підприємства. Гудвіл може бути і від’ємним у випадку придбання підприємства з негативними показниками і поганою репутацією на ринку.
Тетяна Гнатюк
асистентка кафедри Європейського права та порівняльного правознавства