Протягом 11-13 квітня 2025 р. викладачі та студенти кафедри публічного права, кафедри психології пройшли черговий курс теоретичної та практичної підготовки з медіації конфліктів. Занурення в світ гуманістичної медіації, відбувалося за організації та підтримки навчально-наукової лабораторії медіації, переговорів та арбітражу ЧНУ ім. Ю. Федьковича.
Тренерами виступили представники APS «Nathan»: Філіппо Ванончіні – сертифікований медіатор, внесений до реєстру медіаторів в кримінальних справах при Міністерстві юстиції з кваліфікацією навчального тренера, медіатор в кримінальних справах при Офісі медіації у кримінальних провадженнях щодо неповнолітніх м. Бергамо (Італія)та Джуліо Руссі – медіатор з кримінальних та соціальних спорів/конфліктів Центру відновного правосуддя та медіації Бергамаської єпархії Карітасу.
Навчання розпочалося з проведення публічної лекції на юридичному факультеті на тему «Відновне правосуддя і мистецтво. Італійський досвід». Слухачі лекції – студенти (правники, психологи, економісти), викладачі, практики, разом з лектором Філіппо Ванончіні, міркували про право, закон, справедливість через призму мистецтва. Останнє було як міст між правом і суспільством, що здатне зцілювати, поєднувати та відкривати глибші сенси справедливості. Іноді, через відновлювальну справедливість правопорушник може усвідомити більше, ніж під час ув’язнення чи іншого покарання.
Опісля лекції, навчання продовжилося в дуже затишному місці: культурному центрі «Steinbarg Gallery&cafe», де в дружній атмосфері продовжилася дискусія про мистецтво та цінності правосуддя, про роль та прийняття загальнолюдських цінностей в гуманістичній медіації. Індивідуальні напрацювання, робота в парах, спільне обговорення – дане завдання нам чітко показало, що навіть однакові слова кожна людина сприймає по-своєму. Гуманістична медіація Жаклін Моріно – це шлях для кожної людини знайти мир в собі та іншому. Його набагато легше пройти за підтримки людини – медіатора, який має прийняття, емпатію по відношенню до тебе як людини в медіації, коли є розуміння змісту важливих, для кожного по-своєму, людських цінностей.
Протягом днів навчання було багато практики емпатійного слухання, відтворення процесу гуманістичної медіації, на основі реальних життєвих конфліктних ситуацій. Дане відтворення допомогло закріпити отримані теоретичні знання та використати їх на практиці: було професійно відтворено порядок роботи медіаторів в команді, опрацьовано побудову довіри між медіаторами та сторонами конфлікту. Важливою частиною навчального процесу став зворотній зв’язок та обговорення всіх особливостей проведеної медіації.
Досить символічним є те, що навчальний процес, який розпочався з мистецтва, цього разу містив творче завдання – спільнотворення в тиші. Дана практика показала учасникам можливість та важливість невербальної комунікації між собою, дослідження своїх відчуттів під час виконання завдання. Медіатору цінно мати цей досвід, щоб краще розуміти, що може відбуватися зі сторонами під час процесу медіації.
На завершення тренінгу учасники ділились своїми спостереженнями та висновками від днів проведених разом. Реакції, думки були різні, і в той же час – це позитивні враження та рефлексії, які ще довго триватимуть.

Крихкість стосунків між людьми, довіри в процесі медіації – це як тендітність та крихкість писанок, виготовлених у техніці ажурного різьблення по яєчній шкаралупі. Для того щоб магія медіації відбулася, медіатору потрібно відточувати свою майстерність, бути чутливим до інструменту в руках (словах), відчувати свій внутрішній стан та цінність інших людей.
На пам’ять про проходження курсу в учасників залишилися напрацювання для подальшого навчання, сертифікати, теплі емоції про простір прийняття та спільні фото всіх учасників. Пізнання гуманістичної медіації триває!

Анастасія Водоп’ян
студентка 4 курсу, лаборантка навчально-наукової лабораторії медіації, переговорів та арбітражу ЧНУ ім. Ю. Федьковича

Лідія Нестеренко
керівниця навчально-наукової лабораторії медіації, переговорів та арбітражу ЧНУ ім. Ю. Федьковича