Як компанії увійти на вітчизняний та міжнародний ринок й переконати споживача, що саме вона є найкращою, найпрофесійнішою, найсучаснішою, особливо, якщо все це відбувається у цифровому форматі? Серед класичних засобів індивідуалізації учасників цивільного обороту та їх продукту залишаються торговельні марки та географічні зазначення, які ідентифікують товари та послуги певного виробника, вказують на продукт, що походить з відповідного регіону, і наділений специфічними властивостями завдяки цьому походженню.
Саме особливостям засобів індивідуалізації виробників товарів і послуг та результатів їхньої діяльності, як самостійної групи об’єктів промислової власності 26 жовтня 2024 року було присвячено лекцію доцентки кафедри цивільно-правових дисциплін, керівниці відділу академічної мобільності та грантової підтримки центру міжнародної освіти Одеського національного університету імені І.І. Мечникова Наталії Миколаївни Булат на тему “Торговельні марки та географічні зазначення” в рамках опанування здобувачами ІІ курсу освітньої програми 081 “Право” навчальної дисципліни «Цивільне право (загальна частина)» (за участі викладачів юридичного факультету ЧНУ: к.ю.н., доцентки кафедри приватного права О.В. Кіріяк, к.ю.н., доцентки кафедри приватного права М.М. Гудими-Підвербецької, докторки філософії (PhD), доцентки кафедри приватного права А.В. Бурки, к.ю.н., асистентки кафедри приватного права В.В. Анатійчук).
У своїй презентації Наталія Миколаївна звернула увагу здобувачів на міжнародне та національне регулювання охорони, реєстрації, класифікації торговельних марок та географічних зазначень, міжнародні угоди, а саме: Паризьку конвенцію про охорону промислової власності, Мадридську угоду про міжнародну реєстрацію знаків, Лісабонську угоду про найменування місць походження і географічні зазначення, та інші. Поцікавилась у студентів, які асоціації з торговельною маркою і географічним зазначенням у них виникають, та отримала різні відповіді. Наголосила на інформаційній асиметрії, зазначивши, що продавець знає все про свій продукт, а споживач може робити висновки після того, як його спробує. Також, лекторка зазначила, що зареєструвати можна слова, комбінації слів, букв і цифр, малюнки, символи, тривимірні форми, кольори та позиції, рухливі елементи, звуки, тіні. Визначила основні вимоги при реєстрації торговельної марки: розрізняльна здатність (неописовість), не введення в оману; доступність, не забороненість законом.
Цікавим прикладом, наведеним лекторкою, була справа “Christian Louboutin S.A. v. Yves Saint Laurent America Holding, Inc.”. Основним питанням стало використання червоного кольору на підошвах взуття, оскільки Christian Louboutin зареєстрував свій червоний колір, як торговельну марку, стверджуючи, що він став знаковим для його бренду. Yves Saint Laurent заперечували щодо реєстрації червоного кольору, як торговельної марки, оскільки він є загальнодоступним. Суд США ухвалив рішення, визначивши, що червоний колір може бути захищений як торгова марка, якщо він асоціюється з певним брендом, однак використання червоного кольору в певному контексті (наприклад, на туфлях) може бути допустимим, якщо це не вводить в оману споживачів.
Наталія Миколаївна люб’язно надала студентам гіперпосилання на безкоштовні онлайн-платформи за допомогою яких можна централізовано та безпечно подати й управляти заявками на знаки для товарів і послуг й зареєструвати їх за Мадридською (eMADRID) або Лісабонською системами, порахувати вартість збору за реєстрацію за допомогою “калькулятора зборів”, тощо. Визначила, та проілюструвала у вигляді порівняльної таблиці, що торговельна марка і географічне зазначення є самостійними об’єктами промислової власності, між якими існує тісний взаємозв’язок.
Гостьова лекція пройшла у позитивному ключі, за що викладачі та студенти щиро дякують Наталії Миколаївні та сподіваються на подальші зустрічі й нові теми для обговорення.
Відгуки здобувачів:
Софі Григораш, 202 група.
Лекція була цікавою та інформативною. Викладач ефективно зацікавив аудиторію, використовуючи практичні приклади та обговорення. Я отримала нові знання та зрозуміла важливість теми. Загалом, лекція залишила позитивне враження і спонукала до подальшого вивчення матеріалу. Чекаю на наступні заняття!)
Ангеліна Чеботаренко, 203 група.
Сьогодні була можливість послухати цікаву лекцію від нового спікера про торговельну марку та географічне зазначення. Мені дуже сподобалась ця тематика, адже в майбутньому я впевнена, що мені це знадобиться. Дуже цікаво та легко було пояснено самі ознаки, вимоги до торговельної марки та процедуру її реєстрації. Наталія Булат розбавляла лекцію завданнями, щоб ми змогли трохи поміркувати уже з отриманою інформацією. Також Вона люб’язно давала відповіді на наші питання та пояснювала незрозумілі моменти. Важливим моментом був пункт також про охорону марки. Найскладнішим, проте найцікавішим було слухати про міжнародні конвенції та угоди щодо цієї теми. Мені дуже сподобалась лекторка та сама тема! Я в захваті!
Артем Пинзар, 205 група.
Лекція виявилася неймовірно інформативною, а подача матеріалу – надзвичайно цікавою. Пані Наталя вклала душу як у презентацію, так і у викладення теми. Завдяки їй ми не лише здобули цінні знання та досвід, але й отримали справжнє натхнення для подальшого розвитку. Її здатність доступно пояснити складні теми, детально відповісти на всі запитання і створити теплу атмосферу на занятті викликає глибоку вдячність. Раді, що мали можливість навчатися у такого професіонала!
Микола Єфтемій, 205 група.
Лекція пройшла в теплій та дружній атмосфері. Лекція також була не тільки цікавою, але й дуже практичною. Пані Наталя створила комфортні умови для навчання, відповідала на всі запитання і з задоволенням спілкувалася з аудиторією. Її професіоналізм та вміння зацікавити аудиторію справді вражають. Завдяки їй, я не тільки поглибив свої знання, але й отримав нове бачення цієї теми. Дякую за чудову лекцію!
Вікторія АНАТІЙЧУК
доктор філософії (PhD), асистент кафедри приватного права