Питання. В продовж усього періоду карантину засоби масової інформації переповнені повідомленнями про конкретні заходи національних або державних банків зарубіжних країн, спрямовані на підтримку їхніх споживачів фінансових послуг, в першу чергу дрібних та середніх підприємців задля подолання економічних наслідків епідемії короновірусу. А що конкретно уже зробив для аналогічних верств населення України Національний банк України?
Відповідальність. Передусім слід зазначити, що корона-криза – це перша в історії України криза, коли відсутні:
а) банкрутство банків, а звідси і банкрутство їх вкладників, величезна більшість яких є суб’єктами малого та середнього бізнесу;
б) стрибок інфляції, найпершими та найбільшими жертвами яких є зазвичай суб’єкти малого та середнього бізнесу;
в) катастрофічне падіння міжнародних валютних резервів, що знову ж таки у кінцевому рахунку найболючіше б’є по суб’єктах малого та середнього бізнесу;
г) довгі черги вкладників біля банків і банкоматів (як уже зазначалося, величезна більшість вкладників – це суб’єкти малого та середнього бізнесу).
Питання. Вищезазначене є результатом політики НБУ не лише у період кризи, але і його політики у попередні періоди. А що конкретно у вищезазначеному аспекті зроблено НБУ у період кризи?
Відповідь. Тут можна назвати різнопланові заходи НБУ – як системні, так і цільові, безпосередньо спрямовані на суб’єктів дрібного та середнього бізнесу в Україні.
До системних заходів належать запроваджені НБУ «кредитні канікули» – це особливий пільговий період обслуговування кредитів під час карантину для тих, хто сумлінно платив за кредитом, але зіткнувся з фінансовими труднощами через карантин. Ці особи одержали можливість зробити платежі за споживчими кредитами після карантину без штрафів та пені за прострочку, а також реструктурувати кредити.
По-друге, НБУ заборонив банкам вводити будь-які обмеження на зняття депозитів вкладниками, що мало місце у періоди крих 2008 та 2014 років.
По-друге, НБУ заборонив банкам вводити будь-які обмеження на зняття депозитів вкладниками, що мало місце у періоди крих 2008 та 2014 років.
По-третє, НБУ забезпечив безперебійне обслуговування клієнтів банківської системи у повному обсязі у період карантину.
По-четверте, НБУ з метою стимулювання дотримання правил карантину покращив систему дистанційного банківського обслуговування. Він також з метою зробити безготівкові платежі вигіднішими на час карантину відмінив тарифи на роботу системи електронних платежів. А для власників платіжних карток, термін яких завершився у період карантину, НБУ передбачив можливість дистанційного продовження їх дії.
По-п’яте, НБУ втримав інфляцію у період карантину в межах 5%-6%, що убезпечило усіх споживачів фінансових послуг від руйнівних інфляційних потрясінь.
Були вжиті НБУ і цільові заходи для підтримки в першу чергу суб’єктів дрібного і середнього бізнесу в Україні.
Так, ще у 2019 р. НБУ розпочав цикл пом’якшення монетарної політики для підтримки зростання економіки. Впродовж минулого року облікову ставку було знижено з 18% до 13,5%.
За березень-квітень 2020 р. – під час карантину – облікова ставка НБУ скоротилася з 11% до 8% і стала найнижчою за всю історію незалежної України. Це має своїм прямим наслідком здешевлення кредитів для споживачів фінансових послуг.
Під час карантину НБУ також запровадив довгострокове фінансування для банків від 1 до 5 років, так звані «довгі кредити». Це також матиме своїм прямим наслідком здешевлення кредитів для споживачів фінансових послуг.
За оцінкою національних експертів, одержати кредит в Україні під 10% стало реальністю.
Руслана Гаврилюк
Координаторка з посилення інституційної спроможності