BlOG

Нотаріус в соціальних мережах: чи допускається реклама

Рекламування професійної юридичної діяльності в соціальних мережах має відповідати етичним стандартам і професійній репутації юриста. Юристи можуть використовувати соціальні мережі для поширення інформації про послуги, однак повинні уникати неправдивих або перебільшених заяв. В той же час, реклама юридичних послуг має бути інформативною, а не агресивною чи маніпулятивною. Звичайно, що у соціальних мережах юристи можуть ділитися матеріалами з юридичної практики, консультаціями та новинами законодавства. Однак, використання відгуків клієнтів або порівняння своїх послуг із послугами інших юристів вважається неетичним як у рекламній діяльності, так і професійній юридичній діяльності. І надзвичайно важливо, щоб реклама такої діяльності не порушувала конфіденційності клієнтів, нотаріальної таємниці, не розкривала деталей справ, що може завдати шкоди відповідним суб’єктам.

Популяризація юридичних послуг у соціальних мережах має бути спрямоване на підвищення обізнаності громадян щодо правових питань. У сучасний період української державності та реформування правової системи України, її адаптації до вимог і стандартів ЄС, розбудови громадянського суспільства в напрямку Євроінтеграції визначне значення набуває переосмислення тих правових інституцій, що за своїм функціональним призначенням покликані забезпечити законність та правопорядок в суспільстві, сталість його розвитку та безпеку життєдіяльності. Саме таким інститутом виступає нотаріат і, звичайно, нотаріус як правозастосовчий суб’єкт, що забезпечує правове гарантування непорушності прав і свобод, законних інтересів всіх учасників правовідносин.

У законодавстві України встановлено, що нотаріус не повинен подавати інформацію у формі пропаганди діяльності нотаріуса, спрямованої на отримання прибутку, через … соціальні мережі, мережу Інтернет… (Про затвердження Правил професійної етики нотаріусів України : Наказ Міністерства юстиції України від 07.06.2021 р. № 2039/5. В редакції від 31.12.2023). Безсумнівно, що доволі широке коло повноважень нотаріусів України, а також тенденція до їх подальшого розширення, високі вимоги до посади нотаріуса і рівень відповідальності нотаріуса дозволяють на сьогодні вести мову щодо особливого спеціального статусу органів нотаріату як незалежних і самостійних органів держави. Згідно статті 1 Закону України «Про нотаріат» від 02.09.1993 р. № 3425-XII, нотаріат в Україні – це система органів і посадових осіб, на які покладено обов’язок посвідчувати права, а також факти, що мають юридичне значення, та вчиняти інші нотаріальні дії, передбачені цим Законом, з метою надання їм юридичної вірогідності. А «нотаріуса» цей Закон визначає як уповноважену державою фізичну особу, яка здійснює нотаріальну діяльність у державній нотаріальній конторі, державному нотаріальному архіві або незалежну професійну нотаріальну діяльність, зокрема посвідчує права, а також факти, що мають юридичне значення, та вчиняє інші нотаріальні дії, передбачені законом, з метою надання їм юридичної вірогідності. Однак, даний Закон не містить будь-яких положень про можливість або ж про заборону рекламування нотаріусом своєї професійної діяльності. Ця сфера регламентування нотаріальної діяльності, професії нотаріуса має прямий взаємозв’язок з етичними стандартами і саме тому, основі вимоги щодо реклами в сфері нотаріату встановлені в Правилах професійної етики нотаріусів України, що затверджені Наказом Міністерства юстиції України від 07.06.2021 р. № 2039/5. Зокрема, розділ XVIII «Обмеження та обов’язки, пов’язані з рекламою», передбачає наступне: нотаріус не має права займатися рекламою або допускати її, якщо вона спрямована на залучення клієнтів для вчинення нотаріальних дій, є неправдивою чи здатна вводити в оману. У публічних виступах чи інших формах поширення інформації нотаріус повинен уникати особистої реклами, яка порушує встановлені Правила.

Однак, соціальні мережі дозволяють нотаріусам формувати особистий бренд, проте самореклама повинна відповідати нормам закону та професійної етики. Тому нотаріусам дозволено надавати інформацію про: професійну та академічну кваліфікацію; місце здійснення діяльності, графік роботи, контактні дані; заклади освіти, які він закінчив, і підвищення кваліфікації; вчені ступені, звання, нагороди, наукові праці та професійні досягнення; членство в асоціаціях і участь у їхній роботі; стаж роботи; володіння іноземними мовами; зміну місця роботи чи розташування офісу; порядок вчинення нотаріальних дій, законодавчі положення чи власну правову позицію.

Нотаріус не має права використовувати засоби масової інформації, телебачення, соціальні мережі, Інтернет, листівки чи інші рекламні матеріали для пропаганди своєї діяльності з метою отримання прибутку. Заборонено надавати інформацію, яка містить оціночні судження, відгуки клієнтів, порівняння з іншими нотаріусами чи їхню критику.

Враховуючи положення нормативних актів, складається враження, що реклама нотаріуса в соціальних мережах є «забороненою/не допускається» з деякими уточненнями, чи скоріше «винятками» – така реклама може здійснюватися у відповідності до етичних стандартів професії. Якщо брати до уваги негативну сторону, то тут варто відмітити наступні моменти: реклама в соціальних мережах може створювати уявлення про конкуренцію між нотаріусами, що суперечить принципу рівності професійних послуг; нотаріус, як особа, що виконує публічно значущі функції, має утримуватися від «самопіару», аби зберігати довіру до своєї неупередженості; рекламування послуг у соціальних мережах може призводити до нерівномірного розподілу клієнтів між нотаріусами, а такі обмеження гарантують, що громадяни обирають нотаріуса за принципом територіальної доступності, а не через рекламу; соціальні мережі часто використовують агресивні маркетингові стратегії, що не відповідають професійній етиці нотаріусів.

Загалом, заборона реклами допомагає уникнути знецінення професії нотаріуса та її перетворення на комерційну діяльність, а дотримання таких правил сприяє збереженню репутації нотаріату як інституту з високими стандартами довіри. Але в той же час, соціальні мережі все ж таки можуть бути використані нотаріусами лише для загальної інформації про їхню діяльність: місце (нотаріальний округ), режим роботи, досвід роботи, перелік нотаріальних дій. Таким чином, соціальні мережі дозволяють нотаріусам створювати власний професійний бренд, проте самопромоція повинна відповідати нормам закону та стандартам професійної етики.

Lidiia Vdovichena

Лідія Вдовічена

к.ю.н., доцентка кафедри публічного права