Соціальна згуртованість територіальних громад, підтримка віри у всі процеси розвитку, які відбуваються у країні, гарантування справедливості при вирішенні спірних ситуацій між громадянами та спільнотами – це одне із надважливих завдань правників. Практика комунікації в суспільстві засвідчує, що окремі ситуації потребують фахового втручання спеціалістів, які мають знання та навички у сфері побудови миру та керуються ними у своєму повсякденному житті. За свідченням організаторів проекту, ідея навчання фахівців в “Школі інженерів порозуміння” виникла, коли стала зрозумілою та відкритою потреба мирного врегулювання конфліктів і примирення у суспільстві.
Для мене, як викладача, участь в школі – це чудова нагода отримати нові знання та навички, практичний досвід, підвищити свою кваліфікацію як переговорника, медіатора для того щоб в подальшому ефективніше навчати студентів.
Навчання учасників програми з повною зайнятістю “Школа інженерів порозуміння» поділяється на 2 періоди: тренінговий, що триває 5 місяців, та період практики тривалістю 7 місяців. Перший період навчання – це 8 окремих тренінгових блоків, кожен з яких триває 7–9 днів, включає лекційні та практичні заняття. Міжблоковий період призначений для виконання домашніх завдань і засвоєння інформації, отриманої під час занять. В кінці 5-го місяця тренінгового періоду учасники складають проміжний іспит, що включає перевірку теоретичних знань та практичних навиків. Ті учасники, котрі успішно складуть іспит, допускаються до практичного періоду навчання.
Під час 2-го періоду навчання, учасники Школи проходять навчання у формі практичної роботи у своїх громадах за підтримки та менторства від тренерів школи та Інженерів Порозуміння. По завершенню 7-ми місячного періоду практичного навчання, учасники складають випускний іспит, що підсумовує всю навчальну програму і визначає отримання кваліфікаційного сертифікату Інженера Порозуміння.
Складові іспитів: письмовий тест, рольові ігри, кваліфікаційна співбесіда, презентація проведених діалогових зустрічей.
Основні предмети, які викладаються під час тренінгових блоків:
- Ненасильницьке спілкування — допомагає людям замінити мову і прояви ворожнечі на мову співпереживання, що, врешті решт, неминуче веде до співпраці у вирішенні конфліктів.
- Переговорний процес — невід’ємний навик для інтервенції у конфлікт для зниження напруги до рівня, коли взаємні прояви ворожнечі можна замінити діалогом між сторонами.
- Фасилітація (налагодження) діалогу — допомагає групам людей у виражених конфліктах дійти згоди, помиритися і розбудувати громаду шляхом співпраці.
- Прийняття рішень у групі — дозволить зрозуміти, яким чином приймати рішення, щоб кожен у групі його підтримав і вважав оптимальним.
- Медіація (посередництво) — підтримує сторони конфлікту в їхніх зусиллях дійти спільної згоди щодо завершення конфлікту і розв’язання проблем.
- Вступ до нейронауки, роботи з ПТСР, стресом і травмою — формує розуміння особливостей і наслідків ПТСР (посттравматичного синдрому) і психоемоційної травми і є надзвичайно важливим для роботи Інженера Порозуміння. Адже велика кількість людей, які беруть участь у насильницькому конфлікті більшою чи меншою мірою травмовані емоційно.
- Проектний менеджмент (управління проектами) — навичка для успішного планування, організації і керування різними процесами та ініціативами, спрямованими на утвердження миру в громадах, які знаходяться у стані конфлікту.
Викладачами в школі є міжнародні та вітчизняні тренери, котрі навчають технікам фасилітації діалогу, медіації, переговорної діяльності та інше: Карл Плеснер, Сінта Депондт, Хагіт Ліфтшіц, о. Кристлін Ранджендрам, Міє Маркуссен, Марк Лоусер, Кірстен Крістенсен, Олена Кашкарьова, Павло Козелецький. До тренерської роботи також залучаються випускники попередніх шкіл інженерів порозуміння, вони ж виступають менторами.
В основі навчання – особистий досвід застосування процесу ненасильницького спілкування в житті.
Лідія Нестеренко
керівниця навчально-наукової лабораторії медіації, переговорів та арбітражу