Наше стажування у Католицькому університеті Сан Антоніо м. Мурсія (Іспанія) завершилося. Останні дні його виявилися особливо насиченими. Червоною лінією у ці дні проходила тема щодо використання медіації в комерційних спорах та спорах, пов’язаних з інтелектуальною власністю. Зокрема, до об’єктів інтелектуальної власності в Іспанії відносяться: об’єкти авторських прав (літературні твори і наукові праці, музичні твори, драматичні і музично-драматичні, хореографічні твори і пантоміми, театральні композиції, кінематографічні та інші аудіовізуальні роботи, скульптури, проекти, плани, макети і дизайни архітектурних та інженерних робіт, графіки, карти і плани в області топографії, географії і в іншій науковій сфері, фотографії та інші об’єкти, отримані в результаті аналогічного виробництва, комп’ютерні програми); об’єкти суміжних прав (переклади та адаптації, рецензії, поновлення і анотації, резюме та виписки, аранжування, будь-якого роду трансформації літературного, наукового твору або твору мистецтва); об’єкти промислової власності (патенти, корисні моделі, промислові зразки, товарні знаки, знаки обслуговування, комерційні позначення, найменування місця походження товарів).
Ми дізналися про основні особливості діяльності міжнародної організації WIPO, що займається адмініструванням низки ключових міжнародних конвенцій у галузі інтелектуальної власності, насамперед, Бернської Конвенції про охорону літературних та художніх творів та Паризької Конвенції про охорону промислової власності. З 1974 року вони виконує функції спеціалізованої установи Організації Об’єднаних Націй з питань творчості та інтелектуальної власності. WIPO має три керівні органи, які затверджені в рамках Конвенції даного органу: Генеральна Асамблея — членами якої є держави-члени WIPO, які також є членами Паризького та/або Бернського союзів; Конференція — членами якої є всі держави-члени WIPO; Координаційний комітет.
Надзвичайно приємно зауважити, що наші тренери не забували просту істину навчання медіації – жодного дня без тренінгів та симуляцій! В ці дні ключовими темами для кейсів були теми щодо використання медіації у галузі інтелектуальної власності та комерційних спорів загалом. Зокрема, дані справи стосувалися питань патентування, роялті та товарних знаків. Особливо надихало те, що досвідчені медіатори та провідні професори власним прикладом спільно з нами у симуляціях показували, як повинен діяти медіатор відповідно до умови кейсів, які питання правильно задавати, використовувати різноманітні техніки рефреймінгу, резюмування, активного слухання тощо.
29 жовтня 2021 р., останній робочий день, відзначився урочистою церемонією вручення студентам, що проходили стажування, сертифікатів медіаторів міжнародного зразка та завершальною лекцією і настановами адвоката, медіатора та коуча Крістіана Ламма щодо майбутнього медіації. Студенти українських та грузинських вишів погодилися з позицією професора, що медіація є провідним інструментом справедливості при вирішенні різноманітних спорів та має велике значення не тільки для публічного сектору, але і приватного.
Щиро дякуємо Чернівецькому національному університету ім. Юрія Федьковича, проекту ERASMUS+ KA2, нашим іспанським тренерам та професорам за незабутній і безцінний досвід навчання та практикування медіації, за чудову організацію нашого навчального процесу і часу дозвілля. Ми щиро переконані, що застосовуючи медіацією та інші інструменти альтернативного вирішення спорів, сучасний студент-правник зможе стати справжнім професіоналом своєї справи!
Лук’ян Валерія, студентка 6-го курсу ОПП «Медіація» юридичного факультету ЧНУ ім. Юрія Федьковича.