BlOG

Фальсифікація даних пробігу автомобіля: правові реалії сьогодення

На сучасному етапі розвитку нашого суспільства можемо спостерігати прояви ціннісної кризи в різноманітних сферах життєдіяльності людини. Досить часто відверто протиправні (нігілістичні) дії все в більшій і більшій мірі стають буденними та отримують загрозливого поширення і водночас визнання з боку суспільства. Одним з таких прикладів є проблема фальсифікації даних пробігу автомобіля, а в буденному житті – «скручування пробігу».

Так, проаналізувавши дані з торгових автомобільних майданчиків, можемо припустити, що кожний другий автомобіль, який продається в Україні піддавався такому втручанню як «скручування пробігу». Варто відмітити, що така тенденція є небезпечною як для самих майбутніх власників таких транспортних засобів, так і в цілому на макрорівні руйнує будь-які ціннісні правові орієнтири в суспільстві.

Принагідно відмітимо, що в більшості країн ЄС за фальсифікацію даних пробігу транспортного засобу законодавством передбачена кримінальна відповідальність. Так, в 2019 році Сейм Польщі проголосував за зміни в законодавстві, що передбачають серйозні покарання за фальсифікування даних пробігу автомобіля. Відповідно до ухвалених Сеймом змін до закону про дорожній рух і до Кримінального кодексу, за кожну фальсифікацію показників лічильника загрожуватиме ув’язнення від трьох місяців до п’яти років – як для замовника, так і для виконавця, наприклад, механіка автомайстерні. Крім того, власникові автомобіля загрожуватиме штраф у розмірі 3 тис. злотих (орієнтовно 22 тис. грн.), якщо він не поінформує під час планового технічного огляду про факт заміни одометра.

Цікаво, що в Німеччині за такі злочинні дії, крім жорстких видів покарань, існує величезна ймовірність настання репутаційних втрат – з торговим майданчиком, який був замішаний в фальсифікації пробігу, не буде співпрацювати жодна фінансова установа держави.

Відмітимо, що і в нашій державі вже неодноразово піднімалося питання визначення та закріплення в законодавстві відповідальності стосовно «скручування пробігу». І ось нещодавно, а саме 2 вересня 2020 року був зареєстрований законопроект № 4039. Так, автори законопроекту пропонують запровадити штрафи за «скручування» пробігу автівки, а також ввести обов’язкову фіксацію показників одометра при реєстрації, обліку й технічному контролі транспортних засобів.

В пояснювальній записці йдеться про те, що основною метою законопроекту є запобігання шахрайським діям з показниками одометрів транспортних засобів України. У документі пропонується обов’язково вказувати пробіг у різних документах – митній декларації, свідоцтві про проходження техогляду, страховому полісі тощо.

Крім того, пропонують ввести адміністративну відповідальність за «скручування». А саме, у разі вимкнення кабелю щитка приладів або троса спідометра, щоб під час руху кілометраж не враховувався, загрожує штраф у розмірі 3400 грн. Якщо під час будь-яких реєстраційних дій із транспортним засобом буде виявлено показник одометра менший, ніж той, який раніше було зафіксовано в Єдиному державному реєстрі, штраф становитиме 8500 грн. Якщо при першій реєстрації розмитненого транспортного засобу показання одометра будуть меншими за ті, що було заявлено на митниці, – штраф 17 тис. грн.

За словами ініціаторів законопроекту, у такому випадку з’явиться можливість карати шахраїв, які під час імпорту авто спочатку «намотують» показники, щоб дешевше його розмитнити, а потім вже в Україні «змотують», щоб дорожче продати.

В законопроекті пропонується й карати тих хто пропонує послуги зі «скручування». За такі дії чекає штраф у розмірі 34 тис. грн.. Якщо власник транспортного засобу, в якому виявили зменшення показників одометра, не повідомить, хто «скручував», то цей штраф доведеться сплатити йому.

Як з’ясувалося, такі пропозиції вже не перший рік вносяться до Верховної Ради України, але постійно виникали сумнівні перепони, які не давали можливості дійти до логічного кінцевого результату. Будемо сподіватися, що нарешті вистачить бажання й політичної волі, щоб реалізувати такі зміни і, таким чином, ще більше наблизитись до правової держави, яка дійсно стоїть на сторожі прав та законних інтересів громадян.

v_a_vdovichen

Віталій Вдовічен

доцент кафедри публічного права