BlOG

«Децентралізація — 2020»

Ukraine Social

Як повідомляють у Міністерстві розвитку громад та територій України 2020 рік насичений завданнями реформи місцевого самоврядування та територіальної організації влади. За пів року Уряд затвердив перспективні плани формування територій спроможних громад 24 областей, визначив адмінцентри та затвердив території територіальних громад, направив на розгляд парламенту проект Постанови щодо утворення та ліквідації районів і законопроект щодо впорядкування діяльності органів державної влади та органів місцевого самоврядування у зв’язку з утворенням і ліквідацією районів. Це та частина правової основи реформи, яку парламенту необхідно встигнути розглянути до завершення поточної сесії (до середини липня). Далі – призначення чергових місцевих виборів на новій територіальній основі та їх проведення. Інша частина правової основи реформи, а саме нові редакції законопроектів про місцеве самоврядування, про місцеві державні адміністрації, зміни до Бюджетного кодексу України щодо фінансового забезпечення повноважень органів місцевого самоврядування на розгляд Верховної Ради України потраплять згодом. Робоча група при Мінрегіоні вже підготувала тексти законопроектів. Цьому передували тривалі консультації з усіма профільними міністерствами, зокрема Мінфіном, Міносвіти, МОЗ, Мінсоцполітики, МКІП та ін., а також з асоціаціями органів місцевого самоврядування і експертним середовищем.

Публікація текстів законопроектів має на меті залучити до їх попереднього обговорення широке коло зацікавлених сторін.

Календарний план реформи Ви можете побачити на оприлюдненому графіку Міністерства розвитку громад та територій.

Одне із ключових питань реформи децентралізації в 2020 році — це зміна територіального устрою України. Щодо нього точиться найбільша кількість дискусій. Позицію Міністерства розвитку громад та територій під час засідання Ради донорів з питань децентралізації в Україні описав заступник Міністра розвитку громад та територій

В’ячеслав Негода

Чи не потраплять громади під вплив нових укрупнених районів – районних рад та райдержадміністрацій?

На цьому міфі зараз найбільше спекулюють. Натомість ми постійно наголошуємо, що усе відбувається навпаки – усі громади після місцевих виборів вийдуть з-під впливу району (районних органів влади). Район матиме свої повноваження і джерела наповнення бюджету, і вони ніяк не перетинатимуться, як це маємо в чинній системі, з повноваженнями і ресурсами громад. Усі громади будуть рівними за статусом і матимуть прямі міжбюджетні відносини з державою. В усіх громад будуть повноваження і джерела ресурсів, які мають зараз міста обласного значення.

Чи не віддаватимуть громади частину податків на утримання районних рад?

Ні в якому разі. Районні ради матимуть власні джерела доходів. Ми вже маємо пропозиції з цього приводу, і оприлюднили їх. Після створення нових районів будуть прийняті відповідні зміни до Бюджетного і Податкового кодексів. Наприклад, такий податок як ПДФО (60%) повністю перейде з районного бюджету у бюджети громад. Більшість учасників дискусій про майбутнє райрад, вважає, що змінами до Конституції їх взагалі не потрібно передбачати. Але на даному етапі реформи вони діятимуть, щоправда з мінімальними повноваженнями у питаннях, з якими громадам важко впоратися самостійно.

Чому не відкласти рішення зі створення нових районів, якщо воно викликає стільки дискусій?

Зараз не можна ставити питання – приймати рішення, чи ні. Приймати треба обов’язково. Вірю, що народні депутати це усвідомлюють. Бо інакше країна на п’ять років – до чергових місцевих виборів – порине у хаос в місцевому самоврядуванні на усіх рівнях. Важко навіть уявити, як у цій системі сумістити нові громади і старі райони. Тому, навіть якщо хтось вважає деякі рішення зі створення нових районів неідеальними, набагато гірше зараз не приймати ніяких рішень. Знаю, що це розуміють усі, хто бере участь в реалізації реформи – і експерти, і лідери громад, і асоціації органів місцевого самоврядування, і міжнародні партнери. Не завершити територіальну реформу зараз – це поставити під сумнів усі спільні досягнення минулих років. Цю позицію маємо разом доносити до всіх, хто буде приймати рішення. Уряд визначився, наступне рішення, від рішення якого залежить подальша доля децентралізації в Україні – за парламентом.

Цікаву схему зміни територіального устрою України було опубліковано на порталі decentralization.gov.ua Пропонуємо Вам ознайомитись із нею.

Як зазначається, чергові місцеві вибори юридично закріплять міські, селищні, сільські територіальні громади (відповідно до проекту рішення Уряду, в Україні буде створено 1470 територіальних громад замість 11250 існуючих, в основному малоспроможних громад, які були станом на 01 січня 2015 року). Фактично вибори завершать процес формування спроможних громад. Проте законодавець створить механізм подальшого вирішення питань адміністративно-територіального устрою. А це означає, що громади, за потреби, зможуть змінювати свої межі. Також законодавчо буде чітко розмежовано повноваження між усіма рівнями органів місцевого самоврядування та виконавчої влади з визначенням джерел фінансування того чи іншого повноваження.

nikola voitsekhovskyi

Нікола Войцеховський

асистент кафедри публічного права