В День Європи, 09.05.2025 року викладачі кафедри публічного права проф. Руслана Гаврилюк, ас. Лідія Нестеренко, ас. Ангеліна Паламарчук спільно з магістрами «ОПП Медіація» Крістіною Герасимовою, Максимом Суховерським, Вікторією Посітко відвідали Чернівецьку гімназію №16 Чернівецької міської ради та провели 3 відкриті уроки для учнів 7, 8, 9 класів в рамках Всеукраїнської акції «Урок миру та справедливості».
У сучасному світі, де міжособистісні та соціальні конфлікти виникають у різноманітних сферах життя, вкрай важливим є формування у дітей навичок ненасильницького вирішення спорів. Особливе місце в цьому контексті займають уроки миру та справедливості, які знайомлять учнів із різними способами розв’язання конфліктів, включаючи судовий розгляд, переговори та медіацію.
Досвід країн Європи, Канади, Австралії та США показує, що раннє ознайомлення дітей із принципами мирного співіснування та альтернативного врегулювання спорів позитивно впливає на рівень конфліктності серед молоді, сприяє формуванню правової свідомості й поваги до прав інших осіб.
Урок миру та справедливості — це інтерактивне заняття, під час якого діти вчаться: усвідомлювати унікальність кожної людини; приймати різноманітність думок та поглядів; розпізнавати конфліктні ситуації; обирати способи мирного врегулювання конфліктів. Ключове повідомлення таких уроків — «усі ми різні, і це чудово», що сприяє розвитку толерантності та культури діалогу.
Основною методичною особливістю занять є моделювання конфліктних ситуацій та їх колективне вирішення кількома способами — через переговори, суд або медіацію. Такий підхід дозволяє на практиці побачити, що одна й та сама проблема може мати різні рішення, а вибір способу її врегулювання впливає на якість взаємин у майбутньому.

Суд та медіація як способи вирішення конфліктів
Суд — це офіційний, формалізований спосіб розв’язання спору, де рішення ухвалює суддя, а сторони зобов’язані його виконати. Під час уроків дітям пояснюється, що хоча суд забезпечує справедливість, він не завжди допомагає зберегти добрі стосунки між сторонами.
Медіація — це добровільний, неформальний спосіб вирішення конфлікту за участю нейтрального посередника — медіатора, який допомагає сторонам знайти прийнятне для всіх рішення.
Особливістю медіації є:добровільність участі; конфіденційність процесу;гнучкість і врахування інтересів усіх сторін; орієнтація на збереження добрих взаємин.
Досвід впровадження таких уроків у низці українських шкіл свідчить, що після їх проведення у 80% випадків знижується рівень агресивності в дитячому середовищі, а учні демонструють більш високу готовність до компромісів
Умови ефективності уроків миру та справедливості
Дослідження практики проведення подібних занять дозволяє виділити кілька умов, за яких вони демонструють стійкі позитивні результати:
- Інтерактивна форма подачі матеріалу. Використання рольових ігор, казок, обговорень, відеоісторій сприяє кращому засвоєнню матеріалу.
- Врахування вікових особливостей. Для учнів початкової школи акцент робиться на емоційному сприйнятті конфлікту, для підлітків — на його правових та етичних аспектах.
- Наявність підготовленого фахівця. Проведення уроків бажано доручати педагогам, психологам чи медіаторам, які мають досвід роботи з дітьми.
- Регулярність занять. Найкращі результати досягаються у випадку включення уроків миру до шкільного курсу з громадянської освіти чи виховних програм.
- Підкріплення знань практикою. Створення шкільних служб порозуміння або медіаційних клубів дозволяє дітям закріплювати навички мирного врегулювання конфліктів у повсякденному житті.

Уроки миру та справедливості є важливим елементом системи правового виховання дітей, що дозволяє не лише формувати правосвідомість, а й розвивати культуру мирного врегулювання конфліктів.
Ініціатива “Уроки Миру та Справедливості” реалізується Українською академією медіації та Асоціацією розвитку суддівського самоврядування України в межах проєкту «CONSENT» за фінансової підтримки Європейського Союзу (European Union in Ukraine).

Ангеліна Паламарчук
асистентка кафедри публічного права