MEDIATS

Тренінг як європейська навчально-методична інновація!

Вийти за обрій неможливо – так стверджує одна із давньогрецьких аксіом.  Адже обрій – це лінія позірного зіткнення неба із землею чи водною поверхнею. Із якою силою ти б до неї не наближався, у ті й же мірі вона неодмінно віддалятиметься від тебе.

Але і тут є місце парадоксам, можливі і кроки за обрій, якщо в арсеналі належні мета та інструменти її реалізації. В цьому переконує, зокрема, уже набутий досвід роботи проєктної групи Чернівецького національного університету ім. Ю.Федьковича над реалізацією проєкту «Медіація: навчання та трансформація суспільства» за №599010-EPP-1-2018-1-NL-EPPKA2-CBHE-JP. Якщо висловлюватися найбільш стисло, то метою проєкту є вивчення досвіду країн-членів ЄС у сфері медіації, переосмислення його за допомогою матриць національної культури та впровадження в Україні, Грузії й Азербайджані.

Принциповими кроками по цьому шляху стали навчальні візити партнерів проєкту у Нідерландську бізнес академію м. Бреда у першій половині лютого 2019 р., в Університет Turiba м. Риги (Латвія) у першій половині грудня 2019 р. та в Католицький університет м. Мурсія (Іспанія) в середині січня 2020 р., який щойно завершився. Родзинкою цих навчальних візитів стали тренінги для навчально-педагогічного персоналу університетів-партнерів проєкту з України, Грузії та Азербайджану. Ці тренінги проводилися високопрофесійними викладачами і медіаторами водночас: Яном ван Звітеном, Даною Роне, Марьон Кюперс, Хеєю ван Кломпенбург, Франческо де Анжелес.

В сукупності на тренінгову підготовку з медіації науково-педагогічного персоналу з університетів-партнерів було відведено 9 кредитів ЄКТС (250 годин). З боку ЧНУ ім. Ю.Федьковича її пройшли та одержали відповідні сертифікати: Руслана Гаврилюк, завідувачка кафедри публічного права, керівник проєктної групи; Павло Бартусяк і Марина Федорчук – асистенти кафедри; Георгій Мойсей та Ілля Юрійчук – аспіранти кафедри. Цим самим Чернівецька школа медіації зробила ще один впевнений крок по шляху свого становлення.

proektna hrupa chnu mediats treninh Mursiia

Проте найголовніший наголос я хочу зробити на іншому – ми як науково-педагогічні працівники юридичного факультету відкрили для себе чи не найефективнішу з усіх, знайомих нам до цих пір, форму здійснення навчального процесу в університеті – тренінг! Як з’ясувалося, тренінг як форма навчання дуже активно та вміло використовується у багатьох європейських університетах, в тім числі і з метою навчання студентів медіації та іншим альтернативним способам вирішення конфліктів.

За умов, коли лекція фактично перестала бути основною формою здійснення навчального процесу, а головною метою навчання студента-правника є підготовка його до ефективного практичного застосування права, тренінг як форма здійснення навчального процесу у правничій школі наразі не має альтернатив.

Саме тренінгова форма навчання ремеслу медіатора, застосована послідовно гранхолдером проєкту Бізнес академією м. Бреда, а також Університетом Turiba (Латвія) та Католицьким університетом м. Мурсії (Іспанія), дозволили слухачам оволодіти в належній мірі компетеностями практичного спрямування, без яких медіатора немає. Але й компетентності правника, не тільки спеціальні, але й загальні, покликані мати суто практичне спрямування.

komanda chnu MURCIA Ispania

Філософія тренінгів з медіації була вибудована на прихильності до інтерактивних, діалогових й альтернативних методів врегулювання та вирішення конфліктів, поєднанні онлайн та інтенсивного особистого вивчення, на прикладних тематичних тренінгах для підготовки студентів, які зводилися до оволодіння слухачами базовими практичними навичками медіатора, моделями медіації, уміннями вирішення суперечок між сторонами з різними інтересами та бажаннями. Викладачі-тренери використовували широкий спектр форматів, включаючи лекції, відеоролики, дискусії, рольові ігри, мозкові штурми та симуляційні вправи.

Цікавими та ефективними виявилися також і нові для нас методи оцінювання компетентностей студентів, які, не вдаючись до «знелюднених» комп’ютерних технологій, дозволили одержати також достатньо об’єктивні результати заміру набутих компететностей учасниками тренінгу. Це одночасне оцінювання одних і тих же параметрів компетностей особи, що навчається, чотирьма-пятьма викладачами, незалежно одним від іншого та виведення відповідного середнього показника оцінювання. Цей метод дозволяє дієво запобігати суб’єктивізму оцінювання з боку викладача, зводить до мінімуму інші випадкові фактори оцінювання, а тому має бути творчо застосований при проведенні у майбутньому ЄДКІ магістрів в Україні.

Досвід, набутий науково-педагогічними працівниками юридичного факультету Чернівецького національного університету ім. Ю. Федьковича, що реалізують грантовий проєкт «Медіація: навчання та трансформація суспільства» під час тренінгових візитів до європейських університетів-партнерів, цікавий і цілим рядом інших методичних знахідок, які можуть і повинні бути імплементовані у навчальний процес на факультеті. Усі ці навчально-методичні інновації і уможливили нам ряд кроків за обрій по шляху наближення імплементації медіації в українське суспільство.

Havrylyuk Ruslana Oleksandrivna

Руслана Гаврилюк

Керівник проектної групи MEDIATS

Медіація: навчання та трансформація суспільства

Цей проєкт фінансується за підтримки Європейської комісії. Ця публікація відображає лише точку зору авторів, і Європейська комісія не несе відповідальності за будь-яке використання інформації, яка в ній міститься.

co-funded_small
mediats_logo_small

Читайте також: