BlOG

Щодо законопроекту №9665, щодо вдосконалення відповідальності за незаконну порубку, збут, і зберігання деревини та чагарників

firewood

У суспільстві, останнім часом обговорюють законопроект №9665, який передбачає штраф, або ж позбавлення волі за зберігання дров без документів.

Верховна Рада України, 10 жовтня 2024 року внесла зміни до Кодексу України про адміністративні правопорушення та Кримінального кодексу України, які спрямовані на протидію незаконному вирубуванню деревини, її нелегальному продажу, а також з метою наближення національного законодавства до законодавства Європейського Союзу.

Незаконна вирубка деревини в Україні, була і продовжує залишатися складною проблемою, яка має негативний вплив як на довкілля, так і на економіку України в цілому. Незаконна вирубка призводить до знищення лісів, а ліси відіграють дуже важливу роль у збереженні біорізноманіття та балансу екосистеми.

Законопроектом, передбачено посилення відповідальності за зберігання, транспортування або реалізацію дров без документів, що підтверджують їх походження.

Немає змісту вдаватися в деталі щодо розмірів штрафу відповідно до КУпАП України, а також виду покарання відповідно до КК України, тут слід звернути увагу на складність того:

  •  хто буде визначати вартість деревини, яка буде виявлена на території окремо взятого домогосподарства, або ж юридичної особи;
  • як, у який спосіб працівники державної екологічної інспекції, працівники поліції, будуть потрапляти на територію, яка являється приватною власністю, оскільки відповідно до ст. 30 Конституції України, кожному гарантується недоторканність житла;
  • чи буде в такому разі вважатися невідкладним випадок, проникнення до житла чи іншого володіння особи, проведення в них огляду та обшуку зі сторони працівників органів внутрішніх справ, якщо такі випадки матимуть місце у випадку підписання законопроекту Президентом України;
  • хто та в який спосіб буде встановлювати кількість деревини на території приватного помешкання, на території суб’єктів господарювання;
  • хто та в який спосіб буде проводити оцінку деревини, за якими критеріями.

Окрім того, якщо вирубка дерев була здійснена на земельній ділянці, яка перебуває у приватній власності, а також на присадибній ділянці за рішенням власника цієї земельної ділянки, а яким чином буде здійснюватись документування вирубки дерев поза межами населених пунктів, в лісосмугах, які взагалі не мають офіційного статусу, берегів річок…

Ну і насамкінець, автори законопроекту, та й депутатський корпус в цілому, у випадку підписання даного законопроекту гарантом Конституції України, на погляд автора, додадуть роботи не тільки правоохоронній системі, а й судовій гілці влади, які і так перевантажені різними категоріями кримінальних проваджень в умовах дії воєнного стану.

Oleksii Stratij

Олексій СТРАТІЙ

к.ю.н., асистент кафедри кримінального права