Проєкт ЮК

Про затвердження диференційованої плати за надання соціальних послуг

zatverdzhennia-dyferentsiiovanoi-platy

Питання. З початком літа 2020 р. як отримувачі соціальних послуг, так і їх надавачі одержали від Кабінету Міністрів України несподіваний сюрприз – в Україні запроваджено так звану диференційовану плату за надання соціальних послуг. Хто наділений державою правом запроваджувати таку плату?

Відповідь. Відповідь на це питання можна знайти у п.3. «Порядку установлення диференційованої плати за надання соціальних послуг», затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 01.06.2020 р. №429.

У ньому, зокрема, йдеться про те, що диференційована плата за надання соціальних послуг в обсязі, визначеному державними стандартами соціальних послуг, установлюється органом, який приймає рішення про надання чи відмову у наданні соціальних послуг, або надавачем, за винятком фізичних осіб, які надають соціальні послуги з догляду без здійснення підприємницької діяльності. Звідси очевидно, що Українська держава врешті відкрито визнала надання соціальних послуг одним із видів підприємницької діяльності.

У цьому ж пункті вищезазначеного Порядку також звернуто увагу, що соціальні послуги з установленням диференційованої плати за надання соціальних послуг понад обсяг, визначений державними стандартами соціальних послуг, надаються за повну оплату.

Питання. Чи для усіх отримувачів соціальних послуг визначено однаковий розмір плати за соціальні послуги?

Відповідь. Сама назва вищезазначеного Порядку визначає, що плата за надання соціальних послуг не для усіх отримувачів однакова.. Зокрема, пунктом 4 цього Порядку визначено, що диференційована плата за надання соціальних послуг установлюється тим отримувачам соціальних послуг, середньомісячний сукупний дохід  яких перевищує два прожиткових мінімуми, але не більший чотирьох прожиткових мінімумів для відповідної категорії осіб.

Питання. Як визначити середньомісячний сукупний дохід для цілей диференційованої плати за надання соціальних послуг?

Відповідь. Відповідно до п. 6 вищезазначеного Порядку, середньомісячний сукупний дохід  отримувача соціальних послуг для встановлення диференційованої плати за надання соціальних послуг вираховується за 6 місяців, що передують місяцю звернення за наданням соціальних послуг, та обчислюється шляхом ділення середньомісячного сукупного доходу сім’ї отримувача таких послуг на кількість членів сім’ї за методикою обчислення середньомісячного сукупного доходу сім’ї, затвердженою Мінсоцполітики.

Питання. Чи передбачені державою випадки, коли отримувачі соціальних послуг звільняються від будь-якої плати за надання соціальних послуг?

Відповідь. Державою насправді передбачено три категорії таких випадків.

По-перше, диференційована плата за надання соціальних послуг не встановлюється за надання соціальних послуг будь-яким з інформування, консультування, надання притулку, представництва інтересів, перекладу жестовою мовою, а також соціальних послуг, що надаються екстренно (кризово).

По-друге, така плата не передбачена за надання соціальних послуг для осіб, які постраждали від торгівлі людьми і отримують соціальну допомогу відповідно до законодавства у сфері протидії торгівлі людьми, для осіб, які постраждали від домашнього насилля або насильства за ознакою статті, для дітей з інвалідністю, особам з інвалідністю першої групи, дітям-сиротам, дітям, які позбавлені батьківського піклування, особам з їх числа віком до 23 років, сім’ям опікунів, піклувальників, прийомним сім’ям, дитячим будинкам сімейного типу, сім’ям патронатних вихователів, дітям визначеним пунктом 5 частини 6 статті 13 Закону України «Про соціальні послуги».

По-третє, від диференційованої плати за отримання соціальних послуг звільнені ті особи, щодо яких місцевими держадміністраціями або органами місцевого самоврядування прийнято рішення про їх надання за рахунок бюджетних коштів.

dekan-patsurkivskyy

Петро Пацурківський

Координатор з проведення науково-дослідних заходів, підготовки та виконання навчальних, тренінгових програм з питань фінансових послуг