Новини

Комунікативні навички: значення для освіти правників

Event Komunikatsiia

З огляду на зростаючий попит з боку роботодавців і клієнтів на правників із розвиненими комунікативними компетенціями, ці навички визначаються як пріоритетний напрямок у формуванні сучасних спеціалістів у галузі права.

Soft skills – це навички, які не пов’язані з конкретними теоретичними знаннями чи з фаховою освітою, проте сприяють особам ефективно взаємодіяти з іншими: і в напрямку вирішення професійних завдань, і завдань в особистому житті. Soft skills є важливими для успішності в різних сферах, в тому числі й в юриспруденції.

Як показує практика, soft skills в більшості випадків переважають над hard skills , які сприяють людині на початку кар’єри, доступу до професії. Але саме успішності фахівця, його професійному росту допомагають м’які навички.

Критичне мислення, комунікабельність, управління часом, гнучкість, лідерство – всі ці навички вкрай необхідні як студентам-правникам, так і майбутнім фахівцям в сфері права чи міжнародного права.

Вміння комунікувати, спочатку в студентському, потім в професійному середовищі допомагає взаємодіяти з іншими, налагоджувати комфортну психологічну атмосферу, вирішувати професійні завдання, запобігати конфліктам, вирішувати спори, вести переговори тощо. Важливим, є те, щоб таке спілкування було ефективним та, що не менш важливим – якісним.

Так, в освітньому середовищі питання якості комунікації набуває особливої значущості. Взаємодія викладачів зі студентами показує, що нерозуміння власних потреб та емоцій стає перешкодою для побудови безпечної та ефективної комунікації. Молодь зіштовхується з труднощами у використанні елементів ненасильницького спілкування, відчуває нестачу інструментів для гармонійного висловлення почуттів, що ускладнює створення сприятливого для навчання середовища. Реагуючи на такі запити, на початку листопада викладачі кафедри публічного права Оксана Меленко та Наталя Волкова організували майстер-клас з ненасильницької комунікації для першокурсників юридичного факультету.

Невимушена обстановка, робота в колі, сприятлива атмосфера, великий інтерес до даної теми породили жваву та активну участь кожного. Студенти змогли розкритися, вільно висловлювали власну точку зору, дискутували. Вони створили атмосферу взаємної довіри.

Розуміння необхідності спілкуватися по іншому, через застосування чотирьох кроків ненасильницького спілкування, сприяло усвідомленому рішенню змінювати стиль комунікації. Так, студентам було складно перейти на «мову Жирафа», мову без оцінок, без власного привнесення в почуте, але, всі одностайно відчули потребу «бути почутими» саме через інструменти ненасильницького спілкування. Студенти погодилися, що так, простіше спілкуватися через «ти -повідомлення», але досягнути результату можна саме через зміну сприйняття інформації і відтворення почутого, побаченого, яке потребує відповіді саме через прийоми ненасильницького спілкування.

Студенти багато практикували. Саме під час вправ вони мали змогу оволодіти методами перефразування суджень у мову емпатії, працювати з картками потреб і емоцій, що сприяло створенню атмосфери взаємної довіри. Кожен з учасників заходу проговорив власні потреби, вмів їх розпізнати, зрозуміти свій емоційний стан в ситуації, з якою стикався. Учасники також обговорювали приклади застосування soft skills у юридичній практиці та перспективи їх розвитку в професії юриста.

Такий захід був корисний і для студентів, і для викладачів. Кожен переконався в необхідності частих зустрічей зі студентами, розмов на теми права і не тільки, практик в засвоєнні та застосуванні отих вкрай важливих компетенцій, однією з яких є вміння чути і комунікувати.

Nataliia Volkova

Наталя Волкова

асистент кафедри публічного права