Військова агресія російської федерації проти України зумовила введення правового режиму воєнного стану. Указами Президента України від 4 лютого 2022 року № 64/2022, від 14 березня 2022 року № 133, від 18 квітня 2022 року № 259, від 18 травня 2022 року № 341, від 12 серпня 2022 року № 573, від 7 листопада 2022 року № 757, а також від 6 лютого 2023 року № 58 на всіх осіб, які перебувають на території нашої держави поширились певні обмеження. Комендантська година є однією з форм обмежень, яка діє в період воєнного стану.
Відповідно до п. 5 ч.1 ст. 8 Закону України «Про правовий режим воєнного стану» під комендантською годиною слід розуміти заборону перебування у певний період доби на вулицях та в інших громадських місцях без спеціально виданих перепусток і посвідчень.
Слід зазначити, що комендантська година може вводитися не тільки в умовах воєнного стану, але й в інших надзвичайних ситуаціях, таких як екстремальні погодні умови, стихійні лиха або масові захворювання. Для прикладу, у Сполучених Штатах Америки комендантську годину вводили в різних містах, наприклад, у Чикаго в 2020 році у зв’язку з протестами після смерті Джорджа Флойда, в Маямі в 2017 році після урагану “Ірма”, в Нью-Йорку під час заворушень 1991 року тощо.
Стосовно особливостей реалізації такої форми обмежень, що застосовується до осіб у період дії надзвичайного чи воєнного стану в зарубіжних країнах, то в Сполучених Штатах Америки комендантська година може вводитися на рівні округу, штату або на федеральному рівні. У Великій Британії комендантські години вводились більше ніж півстоліття тому – під час Другої світової війни, а також під час надзвичайних ситуацій, таких як епідемії чуми та поліомієліту. В останні роки комендантські години були введені в на певних територіях через терористичні загрози. У Франції комендантські години вводилися під час терактів у Парижі в листопаді 2015 року, а також у 2020 році у зв’язку з пандемією COVID-19. Оскільки комендантські години є одним із заходів забезпечення безпеки громадян, важливо дотримуватися вимог, пов’язаних з їх запровадженням, та не порушувати законодавчі вимоги щодо обмеження свого перебування в громадських місцях під час їх дії.
Постановою Кабінету Міністрів України від 8 липня 2020 р. №573 «Питання запровадження та здійснення деяких заходів правового режиму воєнного стану» затверджено окремий Порядок здійснення заходів під час запровадження комендантської години та встановлення спеціального режиму світломаскування в окремих місцевостях, де введено воєнний стан. Як правило, комендантська година вводиться наказом військового командування або військової адміністрації. Залежно від конкретної ситуації та місцевих правил можуть застосовуватись й інші додаткові обмеження, пов’язані з комендантською годиною (наприклад, додаткові обмеження руху транспорту, обмеження доступу до певних районів міста та ін.).
Не дивлячись на здавалось би детальну регламентацію такого механізму, українське законодавство наразі не передбачає прямої відповідальності за порушення комендантської години.
Наявна судова практика демонструє настання для особи, яка буде порушувати таке обмеження, юридичні наслідки. Перший – адміністративна відповідальність, яка застосовується за вчинення адміністративного правопорушення, передбаченого ст. 185 Кодексу України про адміністративні правопорушення («Злісна непокора законному розпорядженню або вимозі поліцейського, члена громадського формування з охорони громадського порядку і державного кордону, військовослужбовця»). Інший – якщо особа здійснює опір під час, наприклад, перевірки її документів. В цьому випадку вона може понести кримінальну відповідальність передбачену ст. 342 Кримінального кодексу України («Опір представникові влади, працівникові правоохоронного органу, державному виконавцю, приватному виконавцю, члену громадського формування з охорони громадського порядку і державного кордону або військовослужбовцеві, уповноваженій особі Фонду гарантування вкладів фізичних осіб»). Жоден інший нормативно-правовий акт не передбачає відповідальності за порушення саме комендантської години.
Врегулювати дану ситуацію пропонують за допомогою вдосконалення законодавства про адміністративну відповідальність. Проєктом закону № 7553 від 12 липня 2022 року пропонується доповнити Кодекс України про адміністративні правопорушення статтею 210-2 «Порушення комендантської години в умовах дії воєнного стану», за порушення якої до правопорушника може бути застосовано адміністративне стягнення – штраф у розмірі від 510 до 850 гривень або від 1700 до 3400 гривень у разі повторного порушення протягом року. Уповноваженими суб’єктами, які наділятимуться повноваженнями на складання протоколів про адміністративні правопорушення будуть Національна поліція та Державна прикордонна служба України.
Застосування такого механізму захисту життя та здоров’я осіб, їх власності, публічного порядку під час дії воєнного або надзвичайного стану не можливо уявити без запровадження комендантської години. Як бачимо, зарубіжний досвід її застосування перегукується з українським за однією відмінністю: в сучасній історії країн Заходу останньою війною стала Друга світова війна. В Україні ж ми зіткнулись із агресивним, жорстоким, цинічним та неймовірно безжалісним ворогом. Забезпечення ефективної протидії ворогу можливий, в тому числі, завдяки належного правового регулювання введеної комендантської години. Це допомагатиме уповноваженим органам в такий нелегкий період належним чином виконувати своє ключове призначення – захищати людину, її життя та здоров’я, честь та гідність.
Ігор Ковбас
доцент кафедри публічного права
Павло Крайній
асистент кафедри публічного права