Новини

Діалог та медіація в громадах: ключові виклики та інструменти взаємодії

Mediation

У вівторок, 29 жовтня 2025 року, Чернівецький національний університет імені Юрія Федьковича став майданчиком для проведення важливого та надзвичайно актуального тренінгу «Діалог та медіація в громадах: ключові виклики». Захід зібрав активних громадян, студентів 1-4 курсів ОПП “Соціальне забезпечення”, ОПП «Богослов’я» та ОПП «Журналістика”, тих, хто прагне поглибити свої знання та навички у сфері ефективного вирішення спорів та налагодження ефективного діалогу.Основна мета тренінгу полягала у розширенні знань учасників про можливі способи вирішення спорів, розвитку навичок обрання найефективнішого підходу для конкретної ситуації, а також ознайомленні з основами діалогу, медіації, процесами підготовки до них та ключовими інструментами фасилітації групових зустрічей та процесом медіації.

Модераторками та експертками заходу виступили досвідчені тренерки: координаторка медіаційної служби ЧНУ ім. Ю.Федьковича Лідія Нестеренко, зав. кафедри публічного права, д.ю.н., проф. гарант ОПП «Медіація» Руслана Гаврилюк та гарант ОП “Соціальне забезпечення” к.соц.н, доц. Тетяна Медіна, які забезпечили насичену програму, що поєднувала теоретичні знання з інтенсивною практичною роботою.Тренінг розпочався зі знайомства, під час якого були узгоджені правила роботи та зібрані очікування учасників. Це створило довірливу та робочу атмосферу занурення в тему, дозволяючи тренеркам отримати важливі відомості про їхню мотивацію та інтереси.

Центральною частиною тренінгу став блок, присвячений конфлікту: його поняттю, ескалації, різним підходам до вирішення та стратегіям поведінки. Учасники обговорювали, як ефективно управляти конфліктними ситуаціями та мали змогу поміркувати про власні стратегії поведінки у конфлікті та практикувати активне слухання.

Важливим етапом роботи стало відмежування діалогу та медіації, а також розвінчання правди і міфів про медіацію, що дозволило чітко засвоїти основні поняття та можливості медіації як ефективного інструменту попередження та врегулювання конфлікту.

Значну увагу було приділено технікам ефективної комунікації під час діалогу та медіації. Тренерки представили концепцію «Трикутника компетенцій медіатора», наголошуючи на важливості зв’язку між емоціями та задоволеними/незадоволеними потребами. Учасники активно включалися в обговорення, практикували поєднання емоцій з можливими незадоволеними  потребами, що дало можливість більш усвідомлено обирати стратегію поведінки в конфліктних ситуаціях, розуміючи та передбачаючи потенційні наслідки, чи задовольнить це потреби учасників.

На завершення учасники ознайомились із практичною вправою «4 методи сприйняття негативного повідомлення», яка продемонструвала різні реакції на критику чи негативну інформацію: 1. Брати все на себе (відчуття провини/сорому); 2. Звинувачувати іншого у відповідь (відчуття злості); 3. Усвідомлювати свої почуття і потреби та говорити через призму 4 кроків ненасильницького спілкування (ННС); 4. Намагатися усвідомити почуття і потреби іншої людини.

Тренінг «Діалог та медіація в громадах: ключові виклики» став важливою освітньою подією, що надала його учасникам практичні інструменти для побудови конструктивного діалогу та ефективного вирішення конфліктів на рівні громади та особистому. Високий рівень експертизи тренерок та інтерактивний формат забезпечили глибоке занурення в тему і сприяли розвитку життєво важливих навичок для сучасного суспільства.

Тренінг проведено в рамках Проєкту «Жінки для змін: знання та дії для постконфліктного відновлення», що реалізується ГО “Буковинський центр медіації” та став можливим завдяки підтримці Уряду Канади в межах проєкту «Жінки. Мир. Безпека: від локального до глобального», який реалізує Український Жіночий Фонд. Інформація, що представлена на заході, не завжди відображає погляди Уряду Канади, Українського Жіночого Фонду та Урядової уповноваженої з питань ґендерної політики.