12 жовтня 2025 року вступили в силу нові правила перетину зовнішнього кордону Європейського Союзу для громадян третіх країн. Запроваджена система покликана не лише спростити реєстраційні процедури під час в’їзду нерезидентів ЄС на його територію та виїзду з неї, а й посилити контроль над міграцією в регіоні. Нові норми безпосередньо стосуються й українців, які планують короткострокові поїздки до Євросоюзу.
Шлях ЄС до нової системи прикордонного контролю
Уперше новий підхід до контролю над кордонами Європейського Союзу стали обговорювати близько двадцяти років тому. Після прийняття Лісабонського договору 2007 року спільна політика безпеки стала одним із пріоритетних напрямків подальшої співпраці для всіх держав-членів, а контроль над кордонами Союзу – важливим її елементом. З огляду на це, Європейська Комісія у своєму Повідомленні від 13 лютого 2008 року під назвою «Підготовка наступних кроків у сфері управління кордонами в Європейському Союзі» окреслила перспективи запровадження нової інформаційної системи, яка б дозволила у спрощеному порядку реєструвати відомості про час та місце перетину кордонів Євросоюзу громадянами третіх держав та автоматично розраховувати час їх перебування на території ЄС. 2011 року Європейська рада наголосила на необхідності прискорення роботи над ініціативою «Розумні кордони», невід’ємною частиною якої стало впровадження сучасних інформаційних технологій до наявних систем контролю. Уже в червні 2014 року, напередодні однієї з найбільших міграційних криз у Європі, Єврорада у своїх стратегічних настановах звернула увагу на високий ступінь свободи в межах Шенгенської зони, збільшення кількості подорожей на території Союзу, що вимагало ефективної охорони зовнішніх кордонів.
Початок європейської міграційної кризи 2015-2018 років лише прискорив відповідні процеси. Як результат, 30 листопада 2017 року було ухвалено Регламент (ЄС) 2017/2226 Європейського парламенту та Ради про створення Системи в’їзду/виїзду (СВВ) для реєстрації даних про в’їзд та виїзд, а також даних про відмову у в’їзді громадян третіх країн, які перетинають зовнішні кордони держав-членів, та визначення умов доступу до СВВ для цілей правоохоронної діяльності, а також про внесення змін до Конвенції про імплементацію Шенгенської угоди та Регламентів (ЄС) № 767/2008 та (ЄС) № 1077/2011. Цей документ став нормативною основою для вдосконалення контролю над короткостроковими поїздками громадян третіх держав на територію ЄС. Варто відзначити, що розробка системи EES тривала кілька років, а сам старт програми неодноразово відкладали з різних причин (технічні ускладнення, брак фінансування, пандемія COVID-19). Разом з тим, уже 12 жовтня цього року програма офіційно почала працювати, вступивши в шестимісячний адаптаційний період, який повинен завершитися до 10 квітня 2026 року.
Електронна заміна штампам: як діятиме система EES
Entry/Exit System (дослівно – «система в’їзду/виїзду») або EES – це автоматизована інформаційна система реєстрації громадян третіх держав, які перетинають зовнішній кордон Європейського Союзу для короткострокових поїздок. Головними перевагами системи повинні стати:
- спрощення та пришвидшення процедур прикордонного контролю;
- запобігання нелегальній міграції;
- сприяння управлінню міграційними потоками;
- виявлення та ідентифікація осіб, які не мають права на в’їзд або перевищили дозволений термін перебування;
- виявлення осіб, які використовують фальшиві документи для в’їзду до ЄС;
- посилення безпеки у межах Шенгенської зони, зокрема удосконалення системи виявлення та запобігання терористичним загрозам.
Держави, які запровадили нові правила перетину своїх кордонів негромадянами ЄС
Важливою відмінністю нової системи стане відсутність уже звичних для нас штампів у закордонних паспортах, на заміну яким прийде електронний реєстр. Саме останній став причиною численних дискусій, зважаючи на характер інформації, яка зберігатиметься у базах даних держав-членів ЄС. Так, EES передбачає збирання, аналіз та зберігання наступних даних про особу, яка планує в’їжджати на територію Євросоюзу (під час першого в’їзду):
а) паспортні дані (ПІБ, дата народження, номер документа, з яким особа перетинає кордон, і т.д.);
б) дата і місце в’їзду до ЄС та виїзду з нього;
в) відбитки пальців та фотографія обличчя (т. зв. «біометричні дані»);
г) інформація про попередні відмови у в’їзді (якщо такі були).
Таким чином, завдяки новій системі, усі наведені дані будуть внесені до реєстру під час першого в’їзду особи до ЄС, та будуть доступними для працівників прикордонних служб на будь-якому пункті пропуску з третіми державами. Під час наступних перетинів кордону лише перевірятиметься уже наявна в базі даних інформація, що значного скоротить час проходження відповідних процедур. Відмова надати свої біометричні дані автоматично вважатиметься відмовою здійснити перетин зовнішнього кордону Євросоюзу. Варто відзначити, що нові правила стосуються лише короткострокових поїздок (загальною тривалістю до 90 днів у межах 180-денного періоду): вони не поширюються на осіб, які мають дозвіл на проживання в ЄС або довгострокові візи.
Загалом EES покликана максимально автоматизувати та скоротити строк проходження прикордонного контролю. Планується, що після повного запровадження системи особи, котрі перетинатимуть кордон з ЄС, самостійно вноситимуть інформацію за допомогою спеціальних терміналів самообслуговування, які зчитуватимуть усі необхідні дані. Така інформація зберігатиметься на цифрових носіях протягом трьох років.
Таким чином, запровадження нової інформаційної системи EES дозволить забезпечити вищий ступінь контролю на зовнішніх кордонах ЄС з метою запобігання нелегальній міграції, в’їзду потенційно небезпечних осіб до Європейського Союзу, зменшення ризиків вчинення терористичних актів та спрощення прикордонного контролю. Це, у свою чергу, сприятиме зміцненню безпеки в регіоні не лише для громадян ЄС, а й для всіх, хто постійно чи тимчасово перебуває на його території.

Анастасія ЛАБИК
асистентка кафедри Міжнародного права та порівняльного правознавства

Іван ТОРОНЧУК
к.ю.н., доцент кафедри Міжнародного права та порівняльного правознавства



