BlOG

Виборчий процес в умовах воєнного стану в Україні як новий виклик для української демократії

Elections in Ukraine

Відповідно до абз. 3 ч.1 ст. 19 Закону України «Про правовий режим воєнного стану», в умовах останнього забороняються проведення виборів Президента України, а також виборів до Верховної Ради України, Верховної Ради Автономної Республіки Крим і органів місцевого самоврядування. Проте, незважаючи на пряму імперативну заборону, питання доцільності проведення президентських виборів все частіше обговорюється політологами та експертами. Щоб дати відповідь на вищепоставлене запитання потрібно зважити наступні фактори.

Одним із вагомих плюсів проведення виборів під час воєнного стану є забезпечення можливості визначення волі народу та в подальшому легітимізацію влади. Крім того, проведення виборів може служити кроком до відновлення суспільства, дозволяючи громадянам висловлювати свої політичні погляди та обирати шлях до розвитку держави. Також потрібно відзначити, що результат проведення виборів може бути передумовою до залучення міжнародної спільноти до підтримки України в цілому.

З іншого боку, воєнний стан та проведення активних бойових дій є одним із ключових факторів, що значно ускладнюють забезпечення безпеки для виборців та кандидатів, офіційних спостерігачів, інших учасників виборчого процесу. Крім того, вважаємо, що неможливість забезпечення безпеки виборчих дільниць може стати причиною для різного роду, шахрайства та фальсифікації виборчого процесу. Відтак, вищевказані дії можуть призвести до порушення основоположних принципів виборчого права та в цілому підірвати довіру до народних обранців.

У одній із своїх промов Володимир Зеленський відзначив наступне: «Проведення виборів під час війни з Росією спричинить “безпрецедентні” проблеми. Це і ризики для безпеки, зокрема, забезпечення голосів для сотень тисяч солдатів та українців, які живуть за кордоном та під російською окупацією».

Західні партнери у питанні виборів допускають лише доволі стримані висловлювання, найперше наголошуючи, що саме Україна повинна ухвалювати остаточне рішення. При цьому, потрібно відзначити, що окремі західні політики, як наприклад сенатор США від Республіканської партії Ліндсі Грем прямо говорять, що попри війну вибори таки мають відбутися.

Народний депутат України IX скликання, член Комітету ВРУ з питань правової політики Роман Бабій відзначає, що згідно з українським законодавством проведення вільних, чесних і демократичних виборів в умовах воєнного стану неможливе.

Щоб вибори були повноцінними, необхідно забезпечити можливість голосувати та бути обраними для всіх без винятку українців. Під час війни мільйони військовослужбовців та біженців це право повноцінно реалізувати не зможуть, – акцентує нардеп. – Крім того, демократичним виборам під час воєнного стану перешкоджають обмеження свободи слова та заборона масових зібрань. У таких умовах кандидати не можуть проводити повноцінну агітацію.

Також, нардеп наголошує на такому факторі як безпека. Останній відзначає, що в умовах повномасштабної російської агресії гарантувати виборче право неможливо.

Цікавою також є і думка громадськості щодо доцільності проведення виборчого процесу під час ведення військових дій. Так, за результатами опитування Міжнародного республіканського інституту (IRI), 62% українців вважають, що проводити вибори в Україні варто лише після завершення війни, скільки б вона не тривала. Київський міжнародний інститут соціології (КМІС) оприлюднив результати опитування, у якому 81% респондентів заявили, що не підтримують проведення виборів під час війни. Іншими словами, можна відзначити, що «настрої» суспільства у переважній більшості відстоюють думку про те, що не потрібно проводити вибори в Україні під час воєнного стану.

У свою чергу, відзначимо, що проведення виборів під час воєнного стану вимагає ретельного аналізу усіх можливих викликів та збалансованого підходу до його вирішення. Іншими словами, перед українським суспільством постає нове важливе завдання, яким чином забезпечити демократію та легітимність влади в умовах ведення воєнного стану. Однак, потрібно відзначити, що в силу наявної імперативної заборони, яка міститься у абз. 3 ч.1 ст. 19 Закону України «Про правовий режим воєнного стану», проведення виборів Президента України, а також виборів до Верховної Ради України, Верховної Ради Автономної Республіки Крим і органів місцевого самоврядування є неможливим.

Vitalii Shevchuk

Віталій Шевчук

аспірант кафедри процесуального права