Пандемія коронавірусної хвороби COVID-19 різко прискорила визрівання в українському суспільстві багатьох проблем, які політичні еліти постійно відкладали на завтрашній день і навіть по-різному приховували їх. Однією з них було хронічне безробіття в Україні, яке в останні місяці зросло в геометричній прогресії. Перехід у соціальну категорію безробітних – це завжди різке погіршення якості життя у всіх його сутнісних вимірах.
Тим приємнішою є можливість для багатьох реальних і потенційних безробітних в Україні обміняти цей майже вирок долі на статус пенсіонера за вислугою років і цим самим суттєво покращити якість свого життя у порівнянні з якістю життя безробітного. Таку можливість для багатьох співвітчизників відкриває рішення Конституційного Суду України №2-р/2019 у справі про відповідність Конституції України (конституційність) окремих положень Закону України «Про пенсійне забезпечення», а також окремих положень Законів України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи», «Професійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», «Про державну службу», «Про судову експертизу», «Про Національний банк України», «Про службу в органах місцевого самоврядування», «Про статус народного депутата України», «Про дипломатичну службу», «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування», «Про Кабінет Міністрів України», «Про прокуратуру», а також Положення про помічника-консультанта народного депутата України, затвердженого Постановою Верховної Ради України від 13 жовтня 1995 р.
У 2014-2015 роках Україна переживала період, який у багатьох відношеннях був ще значно важчим у порівнянні із сьогоднішнім днем. Серед багатьох проблем дуже гострим, критичним для України виявився дефіцит Пенсійного Фонду та дефіцит Державного бюджету України в цілому. В числі заходів, спрямованих на тимчасове та часткове вирішення цих надзвичайно гострих проблем, Верховна Рада України прийняла 2 березня 2015 р. Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо пенсійного забезпечення» №213-VIII та 24 грудня 2015 р. Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України» № 911- VIII.
На підставі цих Законів було припинено по 31 грудня 2016 року виплату пенсій працюючим пенсіонерам, обмежено її розмір на період роботи таких осіб та суттєво підвищено вимоги – на 5 років – до наявності спеціального стажу для багатьох категорій працівників як додаткової умови для призначення пенсії за вислугу років. Цим самим було неконституційно звужено конституційні права багатьох категорій працівників на соціальних захист.
Конституційний Суду України вищезазначеним рішенням відмінив ці обмеження. Тепер цілий ряд працівників різних сфер народного господарства України можуть піти на законних підставах на заслужену пенсію у 55 років і навіть у 50 років!
До них належать серед багатьох категорій працівників України працівники охорони здоров’я, освіти та соціального забезпечення, незалежно від віку за наявності спеціального стажу роботи за переліком, що затверджується у порядку, який визначається Кабінетом Міністрів України.
Лікарі, особливо досвідчені, у нинішніх виняткових умовах особливо незамінні для боротьби з пандемією коронавірусної хвороби COVID-19. Але не менш необхідна турбота держави про них, постійна та реальна.
Як і турбота держави про кожного українця, який своєю повсякденною працею кріпив державу й усе суспільство.
Борги повинен повертати кожен, в тім числі і держава своїм громадянам.
Руслана Гаврилюк
Координаторка з посилення інституційної спроможності