17-18 листопада 2022 року у розвиток грантового Проекту «MEDIATS: Медіація: навчання та трансформація суспільства» Програми ЄС «Erasmus»+: СBHE у тісній співпраці з Італійською Асоціацією “Nathan”, ГО “Буковинським центром медіації”, ГО “СПІЛКА БІЗНЕС-МЕДІАТОРІВ, кафедрою психології університету, Навчально-науковою лабораторією медіації, переговорів та арбітражу кафедри публічного права Чернівецького національного університету імені Юрія Федьковича для студентів, практикуючих медіаторів з різних куточків України та викладачів університету було організовано та забезпечено проведення тренінгу-практикуму “Відновне правосуддя. Вступ до Гуманістичної Медіації Жаклін Моріно”.
Метою тренінгу було надати можливість учасникам тренінгу дізнатися про відновне правосуддя як інструмент ефективного способу вирішення кримінально-правових спорів та гуманістичну медіацію як спосіб «творити суспільство» через управління суперечками.
Тренінг був проведений за моделлю, запропонованою Жаклін Моріно, італійськими експертами-медіаторами Асоціації «Nathan»: Філіппо Ванончіні, кримінальним медіатором і тренером з медіації, одним з розробників Linee giuda per l’apertura di Centri di Giustizia Riparativa / Інструкції щодо відкриття Центрів Відновного Правосуддя (2018), засновником Центру Відновного Правосуддя Карітас у Бергамо; Леонардо Ленці, медіатором, який професійно займається християнською теологією, біоетикою та конфліктною медіацією, вивчав дзен з Теодором Розенбергом і Берні Глассманом Роші, Барбарою Вегмюллер Роші, мандрував на Близький і Далекий Схід (Сирія, Ізраїль, Індія, Таїланд, Бірма, Непал, Тибет, Бутан, Китай), зустрічаючи та поглиблюючи релігійні і духовні традиції, пройшов навчання конфліктної медіації в школі Жаклін Моріно; та Софією Дутчак, медіаторкою, психологинею, координаторкою проекту “Insieme/Разом” та групи психологів, психотерапевтів та медіаторів України в Італії, натхненницею поширення цінностей гуманістичної медіації в Україні.
Тренінг передбачав 4 модулі. 1-й модуль (4 год.): “Вступ до відновного правосуддя у світлі міжнародних визначень”. 2-й та 3-й модуль (по 4 год.): “Відновлення та посередництво: практикум відновних кіл між правопорушником і жертвою”, де було піднято ряд важливих питань: що і як відновлювати; конструктивна та некарально-репресивна дія, що це; виправлення фактів, які є (або здаються) непоправними; шляхи символічного відновлення; відмінності між символічним матеріальним відновленням, а також компенсацією для кого відновлювати; «обличчя» відновлення; непомстиве взаємне відшкодування; підготовка та час на відновлення; зашивання ран; гуманістичне посередництво за Жаклін Моріно; грецька трагедія: роль посередника та ін. 4-й модуль (4 год.) “Критичний перегляд життєвого досвіду та власних практик у соціальній та кримінальній сферах. Як зустріти «іншого»?”
![](https://law.chnu.edu.ua/wp-content/uploads/2022/11/image_6483441-3.jpg)
![](https://law.chnu.edu.ua/wp-content/uploads/2022/11/image_6483441-2.jpg)
![](https://law.chnu.edu.ua/wp-content/uploads/2022/11/image_6483441-1.jpg)
Гуманістична модель медіації Жаклін Моріно та відновне правосуддя в цілому пропонують нову можливість сприяти зустрічі між людьми, особливо між правопорушником і жертвою, за супроводу медіаторів. Для медіаторів першочерговим завданням є емпатійне слухання, здатність мати справу зі злом (навіть найогиднішим), не відчуваючи пригнічення, відображаючи лише емоції, дедалі більш глибокі та важливі, які злочинець і жертва виражають у своєму протистоянні, зустрічаючи їх спочатку наодинці, а потім разом у фактичному посередництві. Друге завдання полягає у супроводі свободи, добровільності жертви та правопорушника до визнання (нового знання), яке виходить за межі фактичних обставин, які їх стосуються, яке показує оголеність їхніх страждань і яке може дозволити застосувати відновлюючий бальзам для ран, заподіяних вистражданим і вчиненим злом.
Через термін гуманістичне посередництво тренери прагнули не лише представити й обґрунтувати сенс процесу, заснованого на функціональних техніках управління людськими стосунками в конфліктних ситуаціях, а й показати учасникам тренінгу, що це інструмент виховання миру, який дозволяє нам уявити новий тип суспільства, яке може постати перед нами. Це те, що ми висловлюємо, кажучи «творити суспільство».
![r_a_havrylyuk Havrylyuk Ruslana Oleksandrivna](https://law.chnu.edu.ua/wp-content/uploads/2023/03/r_a_havrylyuk.webp)
Руслана Гаврилюк
д.ю.н., проф., завкафедри публічного права