MEDIATS

Міжнародний досвід альтернативного вирішення спорів: день 4-й.

UCAM Internship MEDIATS

21 жовтня 2021р. навчальний день для студентів 5 та 6 курсів ОПП «Медіація» ЧНУ ім. Ю. Федьковича у Католицькому університеті Святого Антонія (Іспанія), розпочався о 9 ранку зі звичного вже тут «working breakfast» (робочого сніданку).

Після цього, о 9:30 розпочалася лекція про «Сучасні витоки, поняття та особливості альтернативних способів вирішення спорів, та їх основні види». Заняття пройшло досить продуктивно і цікаво. Основні акценти булт присвячені порівняльному аналізу інструментів АВС в США та Європі. Так, початок бурхливого поширення альтернативних процедур у судовій системі США пов’язують із прийняттям у 1990 р. Акта про реформу цивільного судочинства. А вже у 2002 р. у США було прийнято Модельний Акт про медіацію, відповідно до якого у всіх без винятку штатах було започатковано програми судової медіації, які передбачали цілий набір моделей, від добровільної до строго обов’язкової.

З кінця минулого століття медіація і інші процедури АВС почали активно поширюватися в усьому світі. Країни прецедентного права (Канада, Велика Британія, Австралія і Нова Зеландія) швидко включились до цього руху і створили у себе інститути АВС, подібні вже існуючим в США.

У Європі піонером руху АВС стала Велика Британія, хоча вона не пішла шляхом США. Англійці відмовилися від обов’язкової судової медіації та від прийняття спеціального законодавства про медіацію, віддавши перевагу ринковим механізмам.

Під альтернативними способами вирішення спорів у вузькому значенні слід розуміти систему неформальних позасудових процедур, спрямованих на вирішення або врегулювання спорів (конфліктів) без залучення держастудентів ОППвних юрисдикційних органів, що існують як альтернатива судовій.

У широкому розумінні до способів АВС слід включати також і процедури, які інтегровані в судове провадження, однак вважаються альтернативою загальному порядку вирішення спорів у суді.

Серед основних переваг АВС порівняно з класичним судочинством виокремлюють:

  • більший ступінь автономності сторін, максимальне їх залучення та активність під час процедури;
  • можливість добровільного вибору конкретного способу АВС за згодою сторін;
  • конфіденційність, швидкість та економічність процедури, менша її зарегламентованість та більша гнучкість, відсутність жорстких процедурних правил;
  • остаточний характер рішення, що за загальним правилом не передбачає оскарження;
  • можливість досягнення результату «win-win» тощо.

Щодо основних видів АВС, то традиційним є їх поділ на дві групи:

  • основні (традиційні);
  • гібридні (комбіновані).

До основних способів АВС у європейській літературі зазвичай відносять переговори, медіацію та арбітраж (третейський суд), натомість американські джерела іноді додають до цього переліку також консиліацію.

Гібридні (комбіновані) способи альтернативного вирішення спорів утворюються за рахунок поєднання основних способів (мед-арб, арб-мед) або внаслідок їх еволюції (міні-розгляд, колаборативні процедури, партисипативні процедури тощо).

Після цього заняття, у нас була перерва 20 хвилин, щоб відпочити і випити кави в чудовій кав‘ярні біля центрального двору університету.

Наступне заняття розпочалося з того, що нам потрібно було придумати ситуацію на свій вибір у сімейних чи земельних відносинах. Нас поділили на 8 груп по 4 людини. В кожній групі повинно бути два медіатора та сторони спору, які виявили ініціативу врегулювати свій конфлікт.

Кожна група справилась з поставленим завданням. Усі придумали досить цікаві кейси.

Наступним кроком, а точніше заняттям, стало те, що нам треба було розіграти свої справи, тобто бути акторами в кожній справі. Симуляція спорів медіації вийшли досить продуктивними, цікавими та насиченими різноманітними емоціями.

Ми вдало розіграли свої справи, визначили основні плюси і мінуси даного методу вирішення спорів. Нам, студентам-стажистам ОПП «Медіація» ЧНУ ім. Ю. Федьковича було цікаво та корисно провести день в саме такому форматі.

Підбиваючи підсумки, варто зазначити, що ми провели досить насичений і корисний для нас навчальний день, суттєво розвинули навики медіатора в сімейний та земельних спорах.

Також, слід зауважити, що групи складалися із представників України та Грузії, і ми мали можливість переймати досвід альтернативного вирішення спорів не тільки Іспанії, а також і Грузії. Наші колеги із Грузії також цікавились, як розвивається медіація в Україні. Можу впевнено сказати, що у нас вийшла плідна та продуктивна дискусія!

Вадим Матевощук, студент 5 курсу ОПП «Медіація» ЧНУ ім. Ю. Федьковича

Медіація: навчання та трансформація суспільства

Цей проєкт фінансується за підтримки Європейської комісії. Ця публікація відображає лише точку зору авторів, і Європейська комісія не несе відповідальності за будь-яке використання інформації, яка в ній міститься.

co-funded_small
mediats_logo_small

Читайте також: