Проєкт ЮК

Хто може та як отримувати інформацію з централізованого кредитного реєстру?

У 2018 році Національний банк створив централізований Кредитний реєстр. Кредитний реєстр – інформаційна система, що забезпечує збирання, накопичення, зберігання, зміну, використання та поширення (надання) інформації про кредитні операції банків та про стан виконання зобов’язань за такими операціями, аналіз і класифікацію кредитів. Таким чином в реєстрі накопичується інформація про кредитні операції позичальників, заборгованість за якими становить понад 100 мінімальних заробітних плат (або еквівалент цієї суми в іноземній валюті за офіційним курсом Національного банку, установленим на перший робочий день місяця, наступного за звітним) перед одним банком.

Банк щомісяця не пізніше одинадцятого робочого дня місяця, наступного за звітним, надає/оновлює інформацію до Кредитного реєстру про кредитні операції боржників цього банку та забезпечує достовірність і своєчасність надання інформації до Кредитного реєстру. Передавання банками до Кредитного реєстру інформації про боржників – фізичних осіб здійснюється відповідно до законодавства України, зокрема з дотриманням вимог Закону України “Про захист персональних даних”.

На сьогодні в Кредитному реєстрі є інформація про понад 75 000 боржників – фізичних осіб (48 000) та юридичних осіб (27 000).

НБУ надає банкам доступ до Кредитного реєстру в режимі реального часу на безоплатній основі у формі звіту про кредитні операції боржника без права передавання її третім особам.

Банк має право звернутися до НБУ із запитом (за отриманням інформації, яка міститься в Кредитному реєстрі: 1) щодо боржника банку (та/або пов’язаних із ним осіб, якщо інформація про таких осіб є в Кредитному реєстрі); 2) у разі звернення особи, яка має намір укласти кредитний правочин (за наявності в банку документального підтвердження такого звернення), а НБУ надає банку звіт. Кількість запитів на отримання звітів не обмежується.

Позичальники, стосовно яких передані дані до Кредитного реєстру, також мають право отримувати з цього реєстру інформацію про себе і у разі незгоди з її змістом вимагати внесення змін до інформації.

Крім того, в умовах карантину та обмежувальних заходів, пов’язаних із поширенням коронавірусу COVID-19, НБУ планує надати дистанційний доступ до свого Кредитного реєстру. Цей крок дозволить заявникам – населенню та юридичним особам – отримати інформацію з Кредитного реєстру Національного банку зручніше та швидше. Заявник зможе отримати інформацію через запит до пошукової системи Кредитного реєстру. Верифікація даних фізичної особи може здійснюватися за допомогою системи BankID Національного банку або кваліфікованого електронного підпису (КЕП).

Фізична особа може підписати заяву на отримання інформації з Кредитного реєстру, що подається в електронній формі, особистим КЕП, юридична особа – кваліфікованим електронним підписом свого керівника.

При цьому, заява на отримання інформації з Кредитного реєстру може надаватися і на паперових носіях.

Особа, яка отримує таку інформацію за дорученням, повинна додати до заяви копію документа, що підтверджує її повноваження.

dekan-patsurkivskyy

Петро Пацурківський

Координатор з проведення науково-дослідних заходів, підготовки та виконання навчальних, тренінгових програм з питань фінансових послуг

Проєкт Юридичні клініки – провайдери безоплатної правової допомоги споживачам фінансових послуг

це проєкт, який реалізовується завдяки підтримці Агентства США з міжнародного розвитку в рамках гранта, наданого Проектом USAID «Трансформація фінансового сектору».

LC Project

Читайте також: