BlOG

Дотримання мовного законодавства: реалії сьогодення

Ukrainian Usage

Існують об’єктивні підстави констатувати, що українська мова суттєво укріпила свої позиції як єдина державна мова в Україні. Знання державної мови стає основою для повноцінної участі громадян у житті країни, ефективної комунікації в громадській та політичній сферах. На це вказує закріплена на конституційному рівні норма: «державною мовою в Україні є українська мова», а також, зміст Рішення Конституційного Суду України від 14 грудня 1999 року № 10-рп/99, у якому наголошується: «українська мова як державна є обов’язковим засобом спілкування на всій території України при здійсненні повноважень органами державної влади та органами місцевого самоврядування (мова актів, роботи, діловодства, документації тощо), а також в інших публічних сферах суспільного життя, які визначаються законом», вказує і зміна правової основи функціонування української мови як державної відповідно до Закону України «Про забезпечення функціонування української мови як державної» від 25.04.2019 року №2704-VIII та рішення Конституційного Суду України від 14 липня 2021 р. № 1-р/2021 щодо відповідності Конституції України (конституційності) Закону України «Про забезпечення функціонування української мови як державної».

Як у вищезгаданому Законі, так і в Рішенні Конституційного Суду України від 14 липня 2021 року йдеться про обов’язок кожного громадянина України володіти державною мовою. І невиконання чи неналежне виконання обов’язку володіти державною мовою може спричинювати низку негативних наслідків як для конкретної людини, так і для суспільства загалом, а саме: порушення конституційних гарантій прав людини; порушення засад рівності та недискримінації між громадянами України; порушення принципу мовної єдності та виникнення міжетнічних конфліктів; незбереження культурної та національної спадщини; зниження рівня довіри громадян до владних структур та системи органів влади в цілому та ін.

Ухвалення Закону України «Про забезпечення функціонування української мови як державної» №2704-VIII від 25.04.2019 року відіграло вагому роль у сфері забезпечення захисту державної мови, а також прав громадян на її використання. Згідно зі ст. 49 зазначеного Закону «з метою сприяння функціонуванню української мови як державної у сферах суспільного життя на всій території України діє Уповноважений із захисту державної мови, завданнями якого є: 1) захист української мови як державної; 2) захист права громадян України на отримання державною мовою інформації та послуг у сферах суспільного життя на всій території України і усунення перешкод та обмежень у користуванні державною мовою».

Уповноважений із захисту державної мови (далі – Уповноважений) є відносно новітнім суб’єктом в рамках вже чинної системи суб’єктів із розвитку та захисту державної мови як складника мовної політики. На підтвердження виконання передбачених Законом повноважень на сайті мовного омбудсмена повідомили, що «у 2023 році на адресу Уповноваженого із захисту державної мови надійшло 3692 звернення громадян про порушення Закону України «Про забезпечення функціонування української мови як державної». Це найбільша кількість скарг за всі роки існування інституту Уповноваженого і на 30% більше, ніж у 2022 році (2846)». Реалізуючи свої повноваження, що передбачені Законом, Уповноважений вживає заходи впливу до тих суб’єктів, які не дотримуються відповідного законодавства, а саме застосовує певний комплекс необхідних умов та засобів, що сприяють добросовісному виконанню обов’язку володіти державною мовою або ж спонукатимуть до його виконання через примус. Аналізуючи інформацію на сайті Уповноваженого, можна побачити, що існують істотні порушення мовного законодавства у сферах обслуговування споживачів, інформації для загального ознайомлення та реклами, освіти, діяльності органів державної влади та місцевого самоврядування, культури. Традиційно найбільша кількість звернень щодо системних порушень мовних прав громадян України прослідковується у сфері обслуговування споживачів.

Як наголошує Уповноважений: «Міста-мільйонники – Київ, Харків, Одеса – залишаються лідерами за кількістю звернень про порушення мовних прав громадян. В столиці у 2023 році громадяни зафіксували в більш, ніж півтора раза більше порушень, ніж у 2022 році та втричі більше, ніж у 2021. Тож ухвалення місцевих мовних програм та суворий контроль за дотриманням мовних прав громадян у всіх сферах суспільного життя має стати серед пріоритетів очільників громад цього року».

Протягом 2023 року у співпраці з секретаріатом Уповноваженого із захисту державної мови розроблено і затверджено рекордні 41 обласну та місцеву програми розвитку і функціонування української мови як державної в усіх сферах суспільного життя. Зокрема, ухвалено 8 обласних і 33 місцеві програми, серед яких 23 – у громадах Херсонщини. З ініціативи Уповноваженого із захисту державної мови функціонують понад 500 безоплатних курсів оволодіння українською мовою, при обласних військових адміністраціях або при об’єднаних територіальних громадах є профільні заступники Уповноваженого, які відповідають за реалізацію державної мовної політики. Також, як наслідок розгляду скарг громадян, Уповноважений реагує на них, здійснюючи державний контроль та накладаючи на порушників санкції, що передбачені положеннями Кодексу України про адміністративні правопорушення. Відповідно, мовний омбудсмен виступає і як захисник прав людини на мову, і як активний учасник діяльності у сфері розвитку української мови та збереження мовної ідентичності країни вцілому.

Olena Biloskurska

Олена Білоскурська

к.ю.н., доцент кафедри публічного права