BlOG

Питання легалізації Instagram-магазинів

Online Shopping

Інформаційні технології невпинно розвиваються та сприяють постійному розвитку електронної комерції в Україні та світі. Все більше суб’єктів підприємницької діяльності використовують мережу Інтернет для реклами своїх послуг, залучення нових клієнтів чи як основний засіб для здійснення господарської діяльності. Електронна комерція – відносини, спрямовані на отримання прибутку, що виникають під час вчинення правочинів щодо набуття, зміни або припинення цивільних прав та обов’язків, здійснені дистанційно з використанням інформаційно-телекомунікаційних систем, внаслідок чого в учасників таких відносин виникають права та обов’язки майнового характеру. Внаслідок світової кризи, спричиненої пандемією COVID-19, та вимушеної ізоляції для її запобігання все більше людей змушені були перейти на дистанційну роботу. Майданчиком для отримання прибутку стали численні інтернет-магазини, маркетплейси, соціальні мережі тощо. Найпопулярнішим місцем такої діяльності закономірно стала одна із найпопулярніших соціальних мереж – Instagram.

Причинами такої популярності науковці називають: – легкість використання (встановлення додатку та реєстрація займає одну-дві хвилини); – простий процес реєстрації: завантаження додатку, реєстрація облікового запису, вибір влучного логіну, зазначення контактної та особистої інформації, розміщення фото; – мобільний додаток – це прямий і простий контакт з аудиторією, без залучення посередників, пошукових систем та інших платформ. Закономірно виникає питання, чи оподатковується діяльність Instagram-магазинів? Хоча законодавство України прямо не регулює діяльність Instagram-магазинів, така діяльність підлягає оподаткуванню. Згідно ст. 1 Закону України «Про підприємництво», підприємництво – це безпосередня самостійна, систематична, на власний ризик діяльність по виробництву продукції, виконанню робіт, наданню послуг з метою отримання прибутку, яка здійснюється фізичними та юридичними особами, зареєстрованими як суб’єкти підприємницької діяльності у порядку, встановленому законодавством. Згідно ст. 14.1.36. Податкового Кодексу України, господарська діяльність – діяльність особи, що пов’язана з виробництвом (виготовленням) та/або реалізацією товарів, виконанням робіт, наданням послуг, спрямована на отримання доходу і проводиться такою особою самостійно та/або через свої відокремлені підрозділи, а також через будь-яку іншу особу, що діє на користь першої особи, зокрема за договорами комісії, доручення та агентськими договорами. Отже, суб’єкт здійснення такої діяльності має бути зареєстрованим як фізична особа-підприємець або юридична особа і, відповідно, сплачувати податки.

Найпоширенішим способом легалізації діяльності Instagram-магазинів є реєстрація фізичної особи-підприємця та обрання спрощеної системи оподаткування, якщо вид діяльності дає змогу сплачувати єдиний податок. Це пов’язано з простотою обліку та привабливістю ставок податку. Залежно від доходу, такі підприємці обирають 2 (5 млн. грн.) або 3 (7 млн. грн.) групу платників єдиного податку. Ставка податку для 2 групи платників єдиного податку – не більше 20 відсотків розміру мінімальної заробітної плати, для 3 групи – 3% від доходу для платників ПДВ і 5% від доходу для неплатників ПДВ (ст. 293 ПКУ). Крім того, така фізична особа-підприємець є платником Єдиного соціального внеску.

Суб’єкти підприємницької діяльності, що обирають загальну систему оподаткування, сплачують 18% податку на доходи фізичних осіб, 1,5 % військового збору та 22% Єдиного соціального внеску.

Отже, торгівля Instagram-магазинів без реєстрації є неправомірною. За провадження господарської діяльності без державної реєстрації згідно ст. 164 КУпАП передбачена відповідальність – накладення штрафу від однієї тисячі до двох тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян з конфіскацією виготовленої продукції, знарядь виробництва, сировини і грошей, одержаних внаслідок вчинення цього адміністративного правопорушення, чи без такої. Крім того, ст. 212 КК України передбачає відповідальність за умисне ухилення від сплати податків, зборів (обов’язкових платежів), що карається штрафом від трьох тисяч до п’яти тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або позбавленням права обіймати певні посади чи займатися певною діяльністю на строк до трьох років.

Kateryna Solodan

Катерина Солодан

аспірант кафедри публічного права