Питання. Укладаючи кредитний договір, я підписав анкету-заяву клієнта банку. Мені пояснили співробітники банку, що це є елементом кредитного договору. Коли я прийшов у банк наступного разу, мені наполегливо запропонували підписати додатково «Анкету клієнта» та «Договір комплексного обслуговування». Мені пояснювали, що це забезпечить покращення обслуговування мене як клієнта банку. Чи не містяться у цьому приховані ризики для мене?
Відповідь. У Вас розвинутий інстинкт самозбереження, і якщо Ви ще не підписали вищезазначених документів, то застрахували себе від серйозних небезпек у вже найближчому майбутньому. Адже і «Анкета клієнта», і «Анкета-заява», і «Договір комплексного обслуговування», й чимало інших аналогічних банківських інструментів мають юридичну силу кредитного договору. Тобто, коли Ви підписуєте їх, то надаєте, не усвідомлюючи того, вашу добровільну згоду на самостійну зміну банком в односторонньому порядку розмірів комісій, тарифів, умов погашення кредиту, повернення депозиту та інше, прописаних у вашому першому кредитному договорі. Це витончене шахрайство з боку банку, з яким у майбутньому прийдеться боротися через суд.
Питання. А як діяти у випадку, коли працівники банку вкрай наполегливі у таких пропозиціях?
Відповідь. Зверніться з письмовою скаргою до керівництва банку. Якщо це не допомагає – зверніться з такою ж письмовою скаргою у Національний банк України. Зазвичай банки намагаються уникати скарг на них.
Якщо ж банк навіть після цього не припиняє неприхованого тиску на клієнта – припиняйте з ним відносини, щоб не потрапити у справді велику біду.
Цивілізовані банки в умовах конкуренції намагаються бути толерантними зі своїми клієнтами.
Петро Пацурківський
Координатор з проведення науково-дослідних заходів, підготовки та виконання навчальних, тренінгових програм з питань фінансових послуг